"Celkově dnes platí bezkontaktně pomocí mobilního telefonu 200 tisíc klientů, což je přibližně čtvrtina ze všech klientů našeho mobilního bankovnictví," řekl ČTK mluvčí České spořitelny Lukáš Kropík. Obecně jsou podle něj mobilním platbám více nakloněni mladší klienti do 40 let. Typické situace jsou při placení v trafice, supermarketech, restauracích, kavárnách, na čerpacích stanicích, drogeriích či lékárnách, dodal.

U Raiffeisenbank 11 procent všech klientů využívá mobilní platby, ať už Apple Pay nebo vlastní aplikaci RaiPay pro Android, uvedla mluvčí banky Petra Kopecká. Jde podle ní především o fyzické osoby. Klienti uskutečnili už přes 3,1 miliónu plateb v objemu přes 1,7 miliardy korun. Aktivní uživatelé uskutečňují v průměru 15 mobilních plateb měsíčně.

U Monety v meziročním srovnání mezi léty 2018 a 2019 vzrostl počet transakcí zaplacených chytrými hodinkami či telefonem o pětinásobek. Tento nárůst byl způsoben díky zavedení služby Apple Pay. "V Monetě tyto metody placení pravidelně používá 13 procent klientů, kteří mají platební kartu. Více klientů stále evidujeme na Google Pay, ale aktivnější z pohledu plateb jsou klienti s Apple Pay," uvedla mluvčí banky Lenka Míčková.

Mobilem dnes platí každý čtvrtý klient Air Bank. "Navíc téměř ve čtvrtině případů přiloží klient v kamenném obchodě k terminálu místo platební karty právě chytrý telefon," upozornil vedoucí každodenních služeb Filip Zavřel. Téměř rok od spuštění Apple Pay v ČR platí v Air Bank takto 100 tisíc lidí. Banka klientům nabízí pro placení i jiné aplikace, které využívají další desetitisíce klientů. Celkem tak chytrým telefonem nebo hodinkami platí téměř 200 tisíc unikátních klientů, dodal.

Placení od Googlu i Applu

Moneta bezkontaktní placení mobilem spustila v roce 2017. Platební metodu Google Pay nabízí od listopadu 2017, platbu pomocí chytrých hodinek Garmin a Fitbit od září 2018 a Apple Pay spustili mezi prvními bankami v únoru 2019. Placení mobilem či hodinkami je podle Míčkové u klientů velmi oblíbené, protože je rychlé, pohodlné a bezpečné. Klienti používající Google Pay takto zaplatí v průměru 14krát měsíčně, uživatelé Apple Pay až 31krát měsíčně, což je několikanásobně více než v případě průměrného počtu plateb provedených klasickou plastovou kartou, podotkla.

U služby Apple Pay byl od samého začátku nárůst klientů platících touto službou velmi rychlý, souhlasil Kropík. Je to podle něj dáno tím, že uživatelé Applu jsou výrazně více nakloněni moderním technologiím a placení mobilním telefonem než uživatelé jiných operačních systémů. Zájem o využívání Apple Pay v ČR tak odpovídá globálnímu trendu, poznamenal.

"Češi platí bezhotovostně stále častěji a průměrná částka, kterou jsou ochotni zaplatit kartou, klesá. Pro téměř polovinu lidí přijatelná minimální hodnota nákupu, za který by už platili kartou, je pouhých 20 korun," uvedl generální ředitel Mastercard pro ČR a Slovensko Michal Čarný.