Celkem se loni podle MasterCardu počet vydaných podnikových platebních karet zvýšil meziročně o 44 procent na 78.000 karet. Více karet tak bylo ve střední a východní Evropě jen v Maďarsku.

Celková útrata uskutečněná podnikovými kartami vzrostla loni o 24 procent na 14,3 miliardy korun, řekl na dnešní tiskové konferenci generální ředitel MasterCard Europe pro ČR, Slovensko a Polsko Ján Čarný.

Většina malých a středních podniků (78 procent) vlastní firemní kreditní kartu. Více než polovina (55 procent) podniků disponuje debetními kartami a méně než čtvrtina (23 procent) firem používá tzv. charge karty. Ty se používají jako pohotovostní úvěr a od kreditních karet se liší v tom, že utracenou částku je jednou za určité období potřeba splatit celou. U kreditních karet si lze splácení rozložit.

"Kreditní karty jsou firmami vnímány jako nejvýhodnější, protože představují ideální prostředek ke snadnému získání výhodné půjčky," řekl Čarný. Dodal, že podle trendů budou charge karty nahrazovány kreditními kartami.

Téměř dvě třetiny dotázaných využívá firemní platební kartu pro výběr z bankomatu a 40 procent z nich výběr z bankomatu považuje za hlavní důvod pořízení karty. Malé a střední podniky použijí podnikovou platební kartu v průměru 1,5 krát týdně. Nejčastěji kartu využívají malé podniky s obratem do pěti milionů, které kartou operují téměř dvakrát týdně. Nejvíce kartou disponují majitelé firem a generální a finanční ředitelé.

Držitelé podnikových platebních karet mohou kromě klasických funkcí využít i další služby. Například na přední část karty si mohou umístit své logo nebo upravit design karty podle oboru, ve kterém podnik působí. Malé a střední podniky mohou využít také možnost vrácení až 80 procent daně z přidané hodnoty ze zahraničních transakcí.