Největší zahraniční zakázku ve své historii získala v těchto dnech plzeňská společnost Škoda Electric. Pro jihokorejskou firmu Hyundai Rotem dodá kompletní elektrické a mechanické pohony pro 80 elektrických lokomotiv za téměř dvě miliardy korun.

„Obstáli jsme v přímé konkurenci sedmi světových firem. Význam zakázky není jen ve finančním objemu, ale zejména v kombinaci toho, že budeme dodávat technologii pro vysoce prestižní produkt jednomu z nejvýznamnějších světových výrobců kolejových vozidel,“ uvedl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Lokomotivy se škodováckými součástkami budou jezdit v Turecku. První dodávka Plzeň opustí v červnu příštího roku, poslední v červenci 2014.

Firma bude muset díky kontraktu přijmout nové zaměstnance. Práci by tak mohlo získat kolem sedmdesáti lidí. „Týká se to jak výroby tak například logistiky nebo budoucího servisu,“ dodává.

Největší obchod v obou

Zakázka pro Turecké státní dráhy, na níž se bude plzeňská společnost podílet, představuje v současnosti jeden z největších světových obchodů v oboru. Tendr byl vypsaný před deseti lety a od začátku se kolem něj strhla velká mela. Zájem měly velké firmy z Německa, Číny nebo Japonska. Podle Šilhánka se do zápolení o kontrakt zapojili i politici. „Osobně byla lobbovat německá kancléřka Merkelová, stejně jako třeba zástupci čínského ministerstva průmyslu,“ dodává Šilhánek.

A co Škodovce k prestižní zakázce pomohlo? „Především dlouhodobá spolupráce se společností Hyundai Rotem. Podíleli jsme se na dodávkách lehkých kolejových vozidel do tureckého Istanbulu a městských kolejových vozidel pro jihokorejský Incheon. Asiaté si váží dlouhodobé spolupráce. Důležitá je pro ně důvěra,“ doplňuje Šilhánek. Pomohly prý také dobré reference na lokomotivy Škoda 109 E. Firma uspěla, přestože byly jejími konkurenty i společnosti Siemens a Toshiba, které tradičně díly pro Hyundai dodávají.

Turecký trh je podle Šilhánka velmi perspektivní. Turecké státní dráhy totiž v současné době modernizují infrastrukturu a plánují další investice.

Co je součástí dodávky?

Osmdesát sad kompletního elektrického a mechanického pohonu pro nové elektrické lokomotivy. Patří sem také trakční měniče, motory s převodovkou, pomocné měniče, nabíječ, transformátor, dvojkolí nebo hlavní vypínač. Hodnota kontraktu činí téměř dvě miliardy korun. Dodávky začnou v červnu příštího roku a skončit by měly v červenci roku 2014.

Šilhánek: Najít kvalitní pracovníky je problém

Co pro vás kontrakt znamená?
Pokud bych použil sportovní terminologii, je to jako kdybychom postoupili z národní ligy do Ligy mistrů. Je to velký úspěch a skvělá reference, která by měla přinést další zakázky.

Jak důležité jsou reference ve vašem oboru?
Naprosto klíčové. Pokud se chcete prosadit na zahraničních trzích, neobejdete se bez nich. Nedávno jsme usilovali o velkou zakázku a já tvrdím, že kdyby už před rokem byla lokomotiva 109, na jejíž výrobě jsme se podíleli, v provozu, uspěli bychom.

Jaké byly vloni hospodářské výsledky firmy?
Tržby dosáhly výše 2,6 miliardy. To bylo zhruba o 400 milionů méně než v předchozím roce. V našem oboru se totiž krize projevila se zpožděním.

Očekáváte letos vylepšení?
Určitě. Plánované tržby jsou 3,1 miliardy. Stabilně máme nasmlouvané zakázky v hodnotě čtyř miliard. Některé jsou dlouhodobější.

Firma patří k největším výrobcům trolejbusů na světě. Kam je v současné době dovážíte?
Především je to dodávka pro Řím a Sofii. V loňském roce jsme vyrobili 105 trolejbusů. Letos by jich mělo být 140.

Chystá se přibírání zaměstnanců. Jak složité je jejich hledání?
Je to teď jeden z našich největších problémů. Pracovníci musí být nejen kvalitní ale také jazykově vybavení a spolehliví. Je těžké takové najít.