Škoda, která patří do skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera, tendr napadla ještě před jeho uzavřením. „Stížnost byla podána týden před termínem. Češi tvrdí, že neměli dostatek času na překlad technické dokumentace,“ napsal rumunský web Romania-Insider.com.

Firma stížnost nepopřela, ale odmítla se k ní vyjádřit. „Naše obchodní případy, do jejich ukončení, veřejně nikdy nekomentujeme,“ uvedla pouze pro Denik.cz mluvčí skupiny Lubomíra Černá.

Plzeňský podnik ve svém odvolání podle rumunského serveru připomněl zrušení tendru na bateriové tramvaje v jiném rumunském městě – v Temešváru. K této situaci podle české firmy vedla právě krátká doba na podání nabídek. Společnost proto žádá státní úřad CNSC, který takové stížnosti posuzuje, aby její odvolání schválil.

Bukurešťský magistrát vypsal soutěž na koupi stovky tramvají 11. prosince 2018. Hodnotu zakázky odhadl na zmíněných 180 milionů eur bez DPH. Své nabídky mají zájemci dodat do 15. března, přičemž Škoda podle informací Romania-Insider.com stížnost podala již 8. března.

Místa pro kola

Soutěž má řadu podmínek. Například nabídky uchazečů musejí obsahovat pět variant designu a všechny tramvaje mají být vyrobeny stejnou firmou pod totožnou značkou. Zájemce musejí rovněž předložit šest různých barevných návrhů vozů, a to v bílé, oranžové, červené, žluté, zelené a modré, doplněné sedmi odstíny. Tramvaje také musejí mít dvě místa pro kola.

Plzeňská skupina dodává tramvaje do řady zemí, mimo jiné do Turecka, Německa nebo Finska. Naopak problémy má v lotyšské Rize. Tamní dopravní podnik z důvodu zpoždění dodávek tramvají a trolejbusů vyžaduje po Škodě pokutu. Policie v Rize dokonce loni v prosinci zatkla oblastního manažera Škody Vladislava Kozáka. Podezřívá ho z korupce ve spojitosti se zakázkou z roku 2016.