Plzeňský výrobce podle informací tamních médií vyvěsil na stránky Ázerbájdžánské exportní a investiční agentury Azpromo poptávku po místních firmách, které by se chtěly podílet na vybudování výroby elektrických autobusů v Ázerbájdžánu. Zájemci o spolupráci mají poslat nabídky na Azpromo.

„Společnost za tímto účelem požádala vládu Ázerbájdžánu o pomoc při hledání partnerů v zemi,“ citoval web Azernews.az svůj nejmenovaný zdroj, který je obeznámený se situací.

Český podnik je ohledně možného vstupu do této jihokavkazské země skoupý na slovo, mluvčí Lubomíra Černá pouze sdělila, že jde o „živý případ“, o kterém firma nechce nic sdělovat. „Bohužel, naše živé obchodní případy nikdy veřejně nekomentujeme,“ uvedla v reakci pro Denik.cz.

Finská Škoda

Škoda Transportation, kterou loni koupila skupina PPF miliardáře Petra Kellnera, vyrábí vlaky, tramvaje nebo trolejbusy. Elektrické neboli bateriové autobusy produkuje její dceřinná společnost Škoda Electric. Skupina v zahraničí již vlastní či spoluvlastní řadu podniků. Například v roce 2015 vstoupila do finského podniku Transtech, který je jediným skandinávským výrobcem kolejových vozidel. Další firmy má pak v Německu, Maďarsku nebo v Rusku.

Ázerbájdžánské ekonomice a exportu dominuje ropa a zemní plyn. Vláda se proto snaží podporovat neropná odvětví, mezi nimi strojírenství, zemědělství nebo chemický a zpracovatelský průmysl. V roce 2016 prezident země Ilham Alijev podepsal rozsáhlý exportní projekt Made in Azerbaijan, který propaguje neropné výrobky na zahraničních trzích.