Nicméně u některých vozů, zejména vyšších tříd, se opravdu může stát, že pokud si jejich majitelé přezutí neopatří co nejdříve, můžou mít za pár dní smůlu. Ti, kteří přezuli před prvním listopadem mohou být spokojeni, ušetřili.
Koupit nové zimní obutí a vyměnit ho za letní byl na začátku týdne vlastník terénního auta nejmenované značky. Měl štěstí. V servisu měli několik posledních kusů gum odpovídajících potřebám jeho SUV (zkratka pro sport utility vehicle tedy sportovní užitková vozidla – pozn. red.). „V servisu mi řekli, že jsem přijel právě včas.
Kdo stále vyčkává, může mít smůlu
Prý jich je letos málo a za čas nebudou,“ řekl třiatřicetiletý Jakub Karásek z Olomouce. Jeho slova potvrdil i majitel pneuservisu v městské části Slavonín. „Ano, některé typy pneumatik rychle mizí z trhu. Zejména na vozy vyšších tříd a vozy SUV. Proč tomu tak je, je spíše otázka na výrobce. Prozatím máme v zásobě pneumatiky, které jsme objednali na základě předchozích objednávek. Ovšem ti, kteří stále vyčkávají mohou mít třeba za čtrnáct dní smůlu,“ řekl Václav Proksch s tím, že například některé pneumatiky větších rozměrů na trhu již teď téměř nejsou. „Lidé chtějí velká a nová auta a často se prodejců zapomínají zeptat na základní věci, které zajišťují jejich bezpečnost, tedy na pneumatiky.
Otázky by měly znít: Kolik je budou gumy stát, jestli jsou na trhu a tak dále. Pak se vyhnou nemilému překvapení,“ podotkl Proksch. Ceny podle něj odpovídají ceníku, který výrobci nastavili pro rok 2010. Další pneuservis upozornil na to, že letos je menší množství druhů, ze kterých mohou motoristé vybírat. „Firma Bridgestone, která vyrábí pneumatiky od roku 1900 má jistojistě dobře spočítáno, kolik gum by měla vyrábět a nemyslím si, že by jich mělo být málo. Trh ovlivňuje řada věcí. Zatímco před lety byl nadbytek zboží, nyní se vyrábí v menším a někteří výrobci se spíše zaměřují například na nový vývoj a neprodukují velké počty druhů,“ řekla Lenka Krutilová z RalPneu.
Za posledních pět let cena pneumatik klesla
K cenám za zimní přezutí podotkla, že ti, kdo přezuli před dvěma týdny zaplatili určitě méně, než utratí ti, kteří teprve budou gumy měnit. „Pneumatiky podražily a podle toho se chovají i velkoobchody, které po prvním listopadu zdražily minimálně o tři procenta. V konečném důsledku to může vypadat tak, že řidiči, kteří se teprve chystají nakoupit a přezout mohou zaplatit až o patnáct procent víc,“ upozornila Krutilová. Zároveň však dodala, že si lidé neuvědomují, že za posledních pět let spadla cena pneumatik v řadě případů až o padesát procent. „Nyní když se jdou ceny nahoru, logicky nastává panika,“ řekla Krutilová.
Proč se ceny vlastně navýšily? „Jsou to jen odhady a obecné informace, které mluví o neúrodě kaučuku a jeho zkupování Indií a Čínou. Jak to je doopravdy, lze jen těžko říct,“ naznačil Proksch. Na čem se shodují všechny servisy je nevhodnost používání neznačkových gum, které se vyrábějí v Číně. „Jde o bezpečnost a tu zrovna čínské pneumatiky, které jsou na pohled mnohdy k nerozeznání od značkových, nedávají. Ti, kteří je měli, je už určitě nikdy nenasadí,“ dodala Krutilová. Proksch podotkl, že lidé by si měli dát pozor i na napodobeniny názvů druhů značkového obutí. „Například firma Michelin vyrábí typ BF Goodrich a na čínských se vyskytuje téměř totožný název, ovšem bez označení BF,“ uzavřel.