Hyperloop čili hypersmyčka má přepravovat lidi ale i automobily v hliníkových kapslích s až 28 místy uvnitř dvou ocelových potrubí. Musk, který založil výrobce elektromobilů Tesla Motors a firmy pro lety do vesmíru SpaceX, na svém blogu přirovnal podobu systému k brokovnici, jejíž dvě hlavně na každém konci dráhy uzavřou smyčku.

Potrubí má stát na sloupech postavených podél mezistátní dálnice I-5 z Los Angeles do San Franciska a vzdálených 50 až 100 metrů. Kapsle uvnitř něj se mají pohybovat rychlostí až 1287 kilometrů za hodinu, tedy téměř rychlostí zvuku. Potrubím poletí na vystřeleném vzduchovém polštáři a dál je budou pohánět lineární magnetické urychlovače. Kapsle by mohly vyjíždět téměř každou půlminutu. Aby byl při jejich závratné rychlosti snížen odpor vzduchu, má být tlak v tubusu snížen. Vzduch má navíc podle agentury DPA „odhrnovat" turbína umístěná na přední části kapsle.

Systém Hyperloop má být mnohem levnější a efektivnější než rychlovlak, jehož projekt nyní Kalifornie plánuje. Právě jeho obrovské náklady, pomalost a neefektivnost se staly Muskovi podnětem k jeho vlastnímu projektu. Hyperloop by měl být nejvhodnější pro přepravu mezi městy, které od sebe nejsou dál než 1000 mil (zhruba 1600 kilometrů), protože při větších vzdálenostech už by byly podle Muska vhodnější nadzvukové letouny.

Podle Muska má Hyperloop stát necelých šest miliard dolarů (117 miliard Kč), takže bude více než desetkrát levnější než projekt rychlovlaku za téměř 70 miliard dolarů. Jedna jízdenka z Los Angeles do San Franciska by pak mohla stát zhruba 20 dolarů (390 korun).

Celý projekt? Za sedm až deset let

Hyperloop bude bezpečnější, rychlejší, levnější a pro cestující pohodlnější než rychlovlak, uvedl Musk na blogu. Plánovaný rychlovlak má urazit vzdálenost mezi oběma kalifornskými velkoměsty za 2 hodiny a 40 minut. Letadlo trasu absolvuje za hodinu a čtvrt a automobil za pět a půl hodiny.

Musk odhadl, že celý projekt by mohl být hotový do sedmi až deseti let. Prototyp kapsle by však mohl být vyroben během čtyř let. Hyperloop by podle něj mohl přepravovat ročně 7,4 milionu cestujících.

Musk před pondělní prezentací dával najevo, že se nehodlá na projektu Hyperloop podílet osobně, protože má dost práce ve svých hlavních podnicích Tesla a SpaceX, a předá pilotní návrh veřejnosti k technickému doladění. V pondělí ale novinářům na konferenčním hovoru řekl, že by mohl celý projekt sám odstartovat.

„Trochu jsem o tom přemýšlel. Možná bych to mohl zahájit a pak to předat někomu jinému," řekl. Dodal, že by do projektu mohl i sám něco investovat, zopakoval ale, že Hyperloop pro něj nemá tak vysokou prioritu jako SpaceX a Tesla.

Musk: Vždycky mě rozladí, když se věci nezlepšují

Musk stojí také například za projekty on-line platební metody PayPal a jeho luxusní elektromobily Tesla jsou jedněmi z mála, jimž se na tomto novém trhu daří. Jeho soukromé vesmírné lodě nahradily při letech na oběžnou dráhu vysloužilé americké raketoplány.

„O Hyperloopu jsem původně začal přemýšlet, když jsem si přečetl o návrhu na stavbu kalifornské vysokorychlostní železnice, který mi připadal poněkud neuspokojivý," uvedl Musk tento týden na diskusním fóru Google Hangout. „Vždyť je to horší než letět letadlem. Vždycky mě rozladí, když se věci nezlepšují," dodal.