Počet podnikatelů, kteří jsou nuceni ukončit svoji činnost, opět vzrostl. Častým důvodem je platební neschopnost. Není čemu se divit, podle údajů společnosti Omega Solutuions je každá třetí faktura zaplacena s více než 30denním zpožděním. To má dopad především na menší firmy a osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), které nemají dostatečnou finanční rezervu a na včasně placených fakturách jsou závislé.

Špatnou platební morálku svých odběratelů ale často sami podporují podnikatelé, kteří ji tolerují.

„Většina subjektů má ve smlouvách zaveden tak zvaný sankční úrok. Ten je uplatněn v případech, kdy jsou faktury placeny se zpožděním. Nejčastěji se jedná o 0,05 procenta dlužné částky za každý den zpoždění," říká Bedřich Vít, ředitel zmíněné společnosti.

Sankční úroky jsou jakýmsi varováním pro odběratele a často i impulsem ke zlepšení platební morálky. Přesto je nevyužívá 98 procent podnikatelských subjektů. Jde především o malé podnikatele, kteří se bojí, že by jejich využití mohlo narušit vzájemné vztahy.

Opak ale bývá pravdou. „Podle našich zkušeností naopak využití sankčních úroků vede ve finále ke zlepšení platební morálky mezi obchodními partnery," upozorňuje Vít.

Jakkoliv se úrok 0,05 procenta může zdát jako malá částka, nejde o zanedbatelnou položku. Podle statistik společnosti se OSVČ každý rok připraví průměrně o 86 tisíc korun. U firem se pak tyto sankce mohou vyšplhat na statisíce. „Čeští podnikatelé se neustále zaměřují na generování obratu s vírou, že každý klient je dobrý. Neuvědomují si ale, že dobrý klient je ten, který opakuje své nákupy, ale také za ně včas a řádně platí," vysvětluje Bedřich Vít.