Záměrné uvádění cen elektřiny bez DPH, právní kličky ve smlouvách, nátlakové metody: případů nekalých praktik od obchodníků slibujících výhodnější ceny energií přibývá.

Ačkoli jsou už mnohé nekalé praktiky včetně nátlaku při podomním prodeji všeobecně známé, na českém trhu stále přetrvávají. V posledních měsících výrazně vzrostl počet případů, kdy podomní prodejci lákají zejména starší občany na výhodnější ceny elektřiny a slibují nereálné budoucí úspory. Dochází ale též ke slovnímu a psychickému nátlaku k okamžitému podpisu smlouvy.

Oblíbenou záminkou ke kontaktu se zákazníky bývá takzvaná výměna elektroměru, vrácení přeplatku, kontrola údajů, ukončení produktové řady či poskytnutí slevy. Objevuje se také mnoho případů, kdy zákazníci některému z dodavatelů nevědomky podepíšou plnou moc a ten za ně bez jejich vědomí poté uzavírá smlouvy. Dochází i k tomu, že dodavatelé využívají tuto plnou moc několik let poté, co ji zákazník podepsal. 

„Takzvaný podomní prodej jsem zrušili a domácnosti se u sebe doma nemohou setkávat s obchodními zástupci společnosti ČEZ,“ podotkl ředitel společnosti ČEZ Prodej Tomáš Kadlec. Doporučuje v takových případech s obchodníky vůbec nejednat a kontaktovat zákaznickou linku nebo některé ze zákaznických center stávajícího dodavatele.

Právě při podomním prodeji se zástupci některých dodavatelů energií nejčastěji uchylují k nekalým praktikám. Někteří ve svých nabídkách uvádějí koncové ceny bez DPH, čímž je uměle snižují. Častým trikem je „dárek“ k podpisu smlouvy, například ve formě úsporných žárovek. Když se zákazník následně rozhodne v rámci svého zákonného práva smlouvu zrušit, je mu za žárovky naúčtován nesmyslně vysoký poplatek v řádu tisíců korun.

Další lstí neseriózních prodejců je to, že zákazníkům nabízejí produkt, který vypadá výhodně, skutečná smlouva podepsaná spotřebitelem je ale na zcela jiný – a výrazně dražší – produkt. Objevují se také skryté případy, kdy zákazník bez upozornění obchodníka podepíše smlouvu, která mu zaručuje stanovenou cenu jen po krátkou dobu a pak se bez jeho vědomí automaticky výrazně zvýší.

Obvyklým doplňkem těchto praktik bývá nátlak a spěch. Neseriózní obchodníci přesvědčují spotřebitele k okamžitému podpisu smlouvy a argumentují přitom časově omezenou nabídkou. Nenechávají zákazníkovi dostatečný čas na prostudování podmínek pro správné rozhodnutí.

„Zákazník by se neměl nikdy nechat zahnat do kouta a začít hned smlouvu podepisovat na místě,“ radí Michal Kovařík, ředitel pro prodej a obsluhu společnosti ČEZ Prodej.

Nechybí ani extrémní případy, kdy podvodníci oběť zaměstnanou hledáním dokumentů mezitím okradou. Před nekalými obchodními praktikami některých prodejců energií varují rovněž Česká obchodní inspekce a Energetický regulační úřad, na které se mohou lidé se svými případy a podněty obracet.

Co vše si obchodníci vydávající se zaměstnance ČEZ dovolili?
Falešná pracovnice volala zákaznici po obnovení smlouvy, že pro ni mají „další slevu“. Místo toho zákaznice podepsala smlouvu s jiným dodavatelem a dostala „dárkem“ žárovky. Poté, co se snažila smlouvu zrušit, byly jí za tyto žárovky naúčtovány 2000 korun.

Podomní prodejce vydávající se za pracovníka ČEZ tvrdil, že nabízí levnější způsob fakturování než firma, která „fakturování pro ČEZ běžně dělá“. Prodejce nabízel údajnou fakturaci „napřímo“ u ČEZ, ve skutečnosti odběratelům dával k podpisu smlouvy od jiného dodavatele.

Podomní obchodník vyžadoval od zákazníků účtenky SIPO kvůli „kontrole“.

Údajný pracovník ČEZ tvrdil, že jde zkontrolovat elektroměr a vyžádal si EAN zákazníka.

Falešný obchodník zákazníkovi nabízel výhodnou smlouvu, neřekl mu ale, že se po čase cena za elektřinu a za plyn zvýší v řádu desítek procent.

Podomní obchodník tvrdil zákazníkovi, že ve skutečnosti neodebírá elektřinu od ČEZ, ale od zahraniční firmy a že mu je schopen zajistit „ryze českou elektřinu“. Vyžadoval kontrolu faktury.

Podomní obchodník lživě tvrdil, že firmu, kterou zastupuje, vlastní ČEZ, a snažil se zákazníkovi tímto způsobem vnutit „výhodnější“ smlouvu.

Podomní obchodník přišel k zákazníkovi zkontrolovat, zda správně využívá nízkého tarifu.

Pracovník jiného dodavatele tvrdil, že jsou novou distribuční firmou a chtěl vidět smlouvy a faktury.

Podomní obchodník jiného dodavatele tvrdil, že jeho společnost koupila aktivity ČEZ ve východních Čechách. Dalších několik obchodníků zákazníkům tvrdilo, že se ČEZ přejmenoval na jejich společnost a smlouvy musejí být takzvaně uzavřeny znovu.

Pracovník jiného obchodníka vydávajícího se za zástupce ČEZ přišel k zákazníkovi zkontrolovat, zda má „správně nastaveny slevy“. Ve skutečnosti chtěl zákazníka tímto způsobem přinutit k podpisu smlouvy.

Zákaznice podepsala takzvanou „kontrolu údajů“ od takzvaného zástupce ČEZ. Ve skutečnosti podepsala smlouvu o dodávkách od jiného obchodníka.

Zákazníkům přišel emailem dotazník týkající se elektřiny, ve kterém cizí obchodník požadoval „aktualizaci údajů“.

Podomní obchodník zákazníkovi tvrdil, že je zástupcem ČEZ a pořádá aukci energie.

Pracovník jiného obchodníka telefonoval zákaznici, že bylo její odběrné místo přepsáno na tohoto obchodníka, se kterým musí nyní podepsat smlouvu a získá slevu.

Obchodníci jiného dodavatele navštívili zákazníka, kterému tvrdili, že jdou zkontrolovat, zda mu neuniká plyn. Při „kontrole plynu“ chtěli zároveň vidět jeho smlouvy.