Podnikání prodejců předraženého „supervýhodného“ a „zázračného“ zboží vzkvétá a předváděcí sály praskají ve švech. Metody manipulace, psychologického nátlaku i obcházení zákonů dotáhli téměř k dokonalosti. Na nebi podvodníků se rozsvítila nová hvězda: Kingstar.

Pro podnikání neexistuje úrodnější půda než ta, která je živena lidskou naivitou. Stačí chytře zasít a sklízet můžete miliony. Najde se spousta lidí, kteří vám je společnými silami na požádání vysází na stůl. Jinak tomu nebylo ani u společnosti Kingstar.

Nenakupujte doma

Zápornými „hrdiny“ příběhu jsou sourozenci Alice a Martin Královi, jednatelé Kingstaru. Firma na předváděcích akcích prodávala předražené zboží, o kterém poskytovala lživé informace. Nádobí, které vydávali za teflonové, údajně bylo z hliníku. Marie Strádalová si na jedné z jejich akcí koupila vysavač za 17 000 korun.

„Doma jsem zjistila, že není tak kvalitní, jak tvrdili, a celé se mi to rozleželo,“ vypráví. Rozhodla se od smlouvy odstoupit. „Řekli mi, že ho vrátit nemůžu, protože prodej proběhl u mě doma. To je ale lež,“ zlobí se paní Strádalová. Postup firmy objasňuje právník Sdružení obrany spotřebitelů Praha a Středočeský kraj Miroslav Huml: „Když koupíte zboží mimo kamennou prodejnu, můžete od smlouvy do 14 dnů odstoupit. V zákoně je ale jedna výjimka. Když si prodejce sami pozvete domů, aby zboží předvedl, lhůta neplatí. Takže prodejci prodej doma fingují. Třeba vás po předváděčce naloží do luxusního vozu a se zbožím odvezou až domů, kde smlouvu podepíšete,“ říká.

„Nebo je ve smlouvě nenápadný dodatek o tom, že jste zboží koupili doma,“ pokračuje. Zkušenost s Kingstarem má i Marcela Vlasová. „Vysavač mi prodejce přivezl až domů, měla jsem zaplatit zálohu ve výši 3 000 korun s tím, že až ho vyzkouším, vrátí se pro zbytek peněz,“ vypráví. Ale vysavač byl prakticky nefunkční a zástupce Kingstaru už nikdy neviděla.

Dluhy odjíždějí na bílém koni

O peníze kvůli firmě přišly i desítky dalších. Ve většině případů však Kingstar klientům právo na vrácení zboží neupíral. Převzal ho a slíbil, že do třiceti dnů pošle peníze zpět. To se ale nestalo. „Okresní soud v Mělníku zaplavily žaloby a návrhy na vydání bezdůvodného obohacení. Na Kingstar byl doručen štos platebních rozkazů,“ uvádí právník Huml. Vše ale zůstalo bez reakce. A Královi? Ze situace vybruslili „královsky“. Převedli firmu na bílého koně.

„Kdyby přivedli firmu do insolvence, dostanou živnostenskou stopku a zákaz podnikání, proto se jí včas zbavili,“ hodnotí Huml. „Kdo firmu koupil, spáchal podnikatelskou sebevraždu, nejspíš mu za to zaplatili,“ říká. Majitelem firmy se stala WAYP, a. s., a novým jednatelem Pavel Marek, který podle obchodního rejstříku na stejné pozici figuroval již v 31 společnostech, z nichž většina skončila v likvidaci. Sídlo firmy se přesunulo do dřevěné boudy na nářadí v obci Hoštka. Písemnosti tam doručovat nelze. Pro zkrachovalé podnikatele je však lokalita atraktivní, podle našich informací totiž v budce sídlí i několik dalších, podobně zadlužených firem.

Na konci roku 2010 byl na Kingstar podán dvěma spotřebiteli insolvenční návrh. Připojila se k němu i Česká správa sociálního zabezpečení a celní úřad. Ale soud za něj požadoval poplatek, který si okradení spotřebitelé nemohli dovolit, takže byl návrh stažen. „Z majetkové podstaty Kingstaru totiž nelze uhradit ani náklady na insolvenci,“ říká právník Huml. Poslední šancí pro poškozené je trestní oznámení, které společně podali. Policie prošetřuje podezření ze spáchání trestného činu podvodu. Naděje, že se okradeným jejich peníze vrátí, je však podle právníka mizivá.

Obehrané divadlo stále funguje

Zda Královi od začátku plánovali vybrat peníze a zmizet, nebo se jim podnikání jen vymklo z rukou, můžeme posoudit těžko. „Ale nikdo, kdo prodává na předváděčkách, úplně poctivý není,“ myslí si právník Huml. Podnikatelský záměr je totiž jasný: prodat draze laciné zboží. Jinak to ani nejde. Vstupní náklady tohoto typu podnikání jsou nesmírně vysoké a pořád rostou. Přibývá lidí, kteří se na předváděcích akcích už napálili, proto je třeba nabízet stále více nesmyslných dárků a manipulovat lidmi rafinovaněji.

Jaký je typický scénář příběhu, na jehož konci sednete na lep a koupíte předražené zboží? „Do schránky vám přijde nabídka třeba na výlet na Kokořín. Cena je směšná, pohybuje se kolem stovky či dvou. Zahrnuje dopravu, prohlídku zámku, oběd a pivo zdarma. Kdo by odolal… Jen drobným písmem je na letáčku uvedeno, že součástí programu je také prezentační akce na téma: Nové trendy ve vaření v EU,“ vykládá právník Huml. Na místě už se vás ujmou vyškolení profesionální podvodníci, kteří přesně vědí, kam zacílit. Nejsnadnějším terčem jsou senioři. Není proto výjimkou, že pokud mají mladší doprovod, řekne mu prodejce před začátkem prezentace, že by se nudil, ať se zatím projde po okolí. Ostatní jsou vystaveni propracované psychologické masáži. Dozvědí se třeba, že tento typ vysavače je v nabídce naposledy za speciální cenu, která je dotovaná z EU, a že v běžném prodeji bude mnohem dražší. Každý dostane dárek, kterým může být cokoli od jitrnic přes šroubovák až po manikúru.

Kolik musíte spořit, abyste nemuseli podléhat „supervýhodným nabídkám“ zjistíte ZDE.

Poté proběhne soutěž, v rámci které vyhraje většina zúčastněných „mimořádnou slevu“. Na řadu fabulací následně plynule navazují smyšlená doporučení lékařů a EU. „Těmi se prodejci ohánějí velice rádi,“ potvrzuje právník Huml. Vždy volí osobní přístup. „Obehraný už je příběh o jejich dědečkovi cukrovkáři, který nové nádobí paličatě odmítal, až nakonec přišel o nohy. Potom ale uznal chybu a říkával, že kdyby staré nádobí, ze kterého se uvolňují škodliviny, přestal používat včas, mohl být dnes jako rybička,“ vypráví právník Huml.

Když přijde chvíle zúčtování

Výdaje, které firma za váš výlet vynaloží, má velmi dobře spočítané a postará se, aby se jí bohatě vrátily.

Víte, kolik stojí váš čas? Spočítat si to můžete ZDE.

Jak? Taktika je prostá, žádné velké koumání podvodníky nestojí. „Když si zadáte výrobní číslo přístroje, který jste koupili za desítky tisíc, do googlu, zjistíte, že ho v holandském e-shopu prodávají za 60 eur,“ upozorňuje právník Huml. K oblíbenému sortimentu prodejců patří mixéry, vysavače a indukční plotýnky. Ačkoli jim leží na srdci „hlavně vaše zdraví“, zapomínají se obvykle zmínit, že indukční plotýnky jsou nebezpečné pro lidi s kardiostimulátorem, který má řada seniorů, jimž zboží vnucují.

S výčtem triků bychom mohli pokračovat donekonečna. Stejně nekonečná je ale lidská nepoučitelnost. Příležitost dělá zloděje. A slevu zadarmo nedostanete. Na každého důvěřivého hlupáka na světě připadá aspoň jeden obratný podvodník. Dokud se nám nepodaří postavit hráz vlastní naivitě, budou se objevovat nové a nové Kingstary, které ji budou lačně ždímat.

A Královi? Žádné obavy, daří se jim dobře. Podnikají vesele dál. V jakém oboru? Světe div se, znovu se dali na „předváděcí byznys“. Jen si na vizitkách vyměnili Kingstar, s. r. o., za Phoriel, a. s.

Petra Dlouhá, Peníze.cz