Špatná zpráva pro motoristy je, že cena povinného ručení, které zdražilo již letos, poroste zřejmě i v dalších letech. Zvyšování ceny však bude pozvolné. Konkurence je na trhu stále velmi silná a pojišťovnám brání v razantnějším zdražení.

Několikaleté zlevňování povinného ručení je v každém případě již minulostí. Odmyslíme-li si nechuť pojišťoven ke snižování zisků, motivem zdražování je také vyšší náhrada za škody na zdraví v souvislosti s novým občanským zákoníkem. Manažeři se odvolávají také na tři procenta z pojistného, která musejí od letošního roku odvádět záchranným složkám (odvod do Fondu zábrany škod).

Konec cenové války

Z hlediska pojišťoven lze tento trend chápat do jisté míry jako návrat k cenovému normálu. „Za poslední čtyři roky do loňska povinné ručení vlivem konkurenční cenové války zlevnilo v průměru o 26 procent. Nyní se cena postupně vrací na úroveň, která na trhu panovala před pár lety," upozorňuje například Jaroslav Besperát, generální ředitel České podnikatelské pojišťovny.

Cena povinného ručení se v minulých letech dostala na takovou úroveň, že to podle České asociace pojišťoven znamenalo pokles pod hranici rentability. Zainteresované instituce proto ukončily cenovou válku a přistoupily k cenové korekci povinného ručení. „Zdražování, které pojišťovny zahájily v roce 2013, je již patrné u nových smluv. Na stabilizaci celého trhu si však ještě chvíli počkáme," uvedl Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Podle údajů asociace stouplo v loňském roce pojistné u nových smluv o sedm procent, letos se zatím přidalo asi šest procent.

„Zdražení zaznamenali nejdříve rizikoví mladí motoristé z větších měst a ti, kteří způsobovali nehody. Postupně se však růst cen dotkne všech majitelů vozidel," dodal Tomáš Síkora.

Při průměrném pojistném ve výši okolo 2700 korun zdražení představuje růst v řádu desítek až stovek korun za rok, což by motoristům nemělo činit větší potíže.

S ohledem na zvyšující se náklady spojené s povinným ručením, zejména rychle rostoucí škody na zdraví, pojišťovny pochopily, že cenová konkurence není udržitelná. Nelze donekonečna zlevňovat a tím se snažit přetahovat zákazníky ostatním.

Proto pojišťovny od této konkurence ustoupily a nyní se soustřeďují na jiné způsoby, jak se na trhu odlišit. Z tohoto důvodu už ani přechod k jiné pojišťovně nemusí být v současnosti tak výhodný, jako tomu bývalo dříve.

Rozsah služeb

Cenovou konkurenci tak vystřídal důraz na kvalitu a rozsah služeb, které jsou nabídnuty v rámci pojištění. Na trhu už dnes nejsou pojišťovny, které by se podbízely podstatně nižší cenou. Lákají proto na nejrůznější doplňková pojištění za zvýhodněnou či nulovou cenu. Jako lákadla slouží i další výhody v podobě bonusů.

„Kdo si u nás nyní sjedná povinné ručení, získá pojištění odpovědnosti na celý rok zdarma. Podle typu produktu je v ceně zahrnuto také úrazové pojištění řidiče nebo úrazové pojištění celé posádky. Nový zákazník navíc obdrží kupon v hodnotě až 500 korun na sjednání majetkového pojištění," uvedla Renata Čapková, mluvčí České podnikatelské pojišťovny.

Jiné pojišťovny se zase pokouší zlákat klienty například pevnou cenou na několik let. To může znít lákavě, ale většinou jde o nejdražší variantu pojištění jaká přichází v úvahu.

Motoristé, kteří uvažují o přechodu jinam, tak mají dnes daleko více práce s porovnáváním nabídek. Nakonec mohou zjistit, že přestup se jim ani nevyplatí. Cena totiž přestává být rozhodujícím faktorem výpovědi smlouvy.

PAVEL NEBESKÝ