Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pojízdné prodejny zažívají v Česku renesanci

Praha - Pojízdné prodejny, které po roce 1989 kvůli konkurenci obchodních řetězců a změně nákupních zvyklostí Čechů z venkovských oblastí téměř vymizely, v poslední době zažívají renesanci a vracejí se zpět do českých měst a obcí. Zatímco ale dříve velké pojízdné prodejny nabízely smíšené zboží, tak nyní jsou mobilní obchody zpravidla menší a jejich sortiment je zaměřen na čerstvé pečivo, masné výrobky či farmářské produkty.

19.7.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Podle údajů Svazu českých a moravských spotřebních družstev ještě v roce 1991 venkovské oblasti České republiky křižovalo zhruba 115 velkých pojízdných prodejen, které provozovaly tehdejší Jednoty. Pojízdné obchody si ale na sebe po roce 1989 nedokázaly vydělat a v následujících letech jejich počet rychle klesal a například v roce 2005 jich po českém venkově jezdilo už jen několik posledních, které se často neobešly bez finančních příspěvků od obcí.

Nyní se ale pojízdné prodejny opět dostávají do centra zájmu zejména menších výrobců potravin či farmářů, kteří s jejich pomocí mohou produkty nabídnout lidem ve městech i malých obcích, aniž by se museli dohadovat s obchodníky a dělit se s nimi o marži. Státní veterinární správa na dotaz ČTK sdělila, že aktuálně v Česku registruje 89 pojízdných prodejen, které mají v nabídce maso, mléčné výrobky či vejce.

Například farmář František Němec z Netína na Žďársku v sedmi krajích provozuje pojízdné prodejny s vlastními jogurty, mlékem, tvarohem, sýrem či čerstvou syrovátkou. V okolí Ústí nad Orlicí rozváží maso a uzeniny pomocí mobilních prodejen tamní firma Masoeko. Třemi menšími pojízdnými prodejnami a jedním autobusem přestavěným na obchod disponuje pekárna Marta z Dobrušky, jejíž vozidla zásobují zákazníky v několika desítkách obcí na Náchodsku a Rychnovsku.

"Ve třech menších pojízdných prodejnách nabízíme naše pekařské a cukrářské výrobky a lahůdky. Tyto pojízdné prodejny jsou velmi mobilní a lidé při nákupu nechodí dovnitř, takže čas strávený zastávkou ve vesnici je výrazně kratší než v případě autobusu, což zvyšuje jejich rentabilitu," řekl jednatel pekárny Marta Vít Svoboda.

Malé pojízdné prodejny společnosti Marta mají první zastávky každý den ráno u továren, aby si jejich zaměstnanci mohli koupit snídaně a svačinky. "Je to výrazně rentabilnější než vesnice. Poté objíždíme obce. Starostové nás většinou oslovují sami poté, co si všimnou, že jezdíme okolo. Kapacitu našich vozů už máme plně vytíženou," podotkl Svoboda.

Zatímco menší pojízdné prodejny společnosti Marta si na sebe vydělají, tak u velkého autobusu se smíšeným zbožím, který zajíždí do odlehlých obcí, je situace opačná a jeho provoz musí firma částečně dotovat z výnosů kamenného obchodu. "Provoz autobusu je velmi drahý, takže je to spíš služba lidem," podotkl Svoboda.

Rostoucího počtu malých pojízdných prodejen si už všiml Ochranný svaz autorský (OSA), který se snaží jejich majitele přimět k placení poplatků za reprodukovanou hudbu znějící z těchto provozoven. "Provozujete pojízdnou prodejnu? Hraje ve vaší prodejně hudba? Přilákejte své zákazníky nejen na kvalitní služby a výrobky, ale i na hudbu znějící z vaší prodejny," uvedl svaz na svých internetových stránkách. Obchodníkům OSA nabídl licenční smlouvu, přičemž poplatky jsou odstupňovány podle velikosti města.

Autor: ČTK

19.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
6 8

ČSSD chce vyšetřovací komisi k OKD. Zasednout by v ní měl Zaorálek

Donald Tusk.
5 23

Šéf Evropské rady Tusk: Kvóty na uprchlíky nefungují a jen dělí země EU

AKTUALIZOVÁNO

Český fotbal povede Malík. Volbu provázely pískot i tvrdá Peltova slova

Úterý, zamračený a větrný den. Sportovní centrum v Nymburku. Právě tady byl odpoledne zvolen předseda fotbalové asociace. Stal se jím Martin Malík, který porazil Petra Fouska.

AUTOMIX.CZ

Škoda představila novou speciální edici Fabie. Oslavuje závodní úspěchy značky

Česká automobilka Škoda oslavuje svůj nejúspěšnější rok ve své závodní historii speciální edicí Fabie, který bude od února k dispozici na 21 trzích. Nová varianta odkazuje na letošní úspěchy soutěžního vozu Škoda Fabia R5, která kromě jiného v letošní sezóně vybojovala titul mistra světa v kategorii WRC 2. A proto ho některými stylovými doplňky připomíná.

Babišova vláda ještě před jmenováním položí věnec k hrobu TGM

Nová vláda Andreje Babiše (ANO) ještě před svým jmenováním položí ve středu dopoledne věnec k hrobu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka v Lánech. Poté se budoucí ministři zúčastní jednání sněmovního výboru pro evropské záležitosti.

Vydavatelství Vltava Labe Media kupuje legendu inzerce, společnost Annonce

Vydavatelství Vltava Labe Media (VLM) dnes koupilo společnost Annonce, která jako jediná na českém trhu úspěšně kombinuje řádkovou inzerci jak v tištěném vydání, tak na internetu. Tato akvizice by měla výrazně posílit ambice vydavatelství Vltava Labe Media na trhu řádkové inzerce (tzv. classifieds). Společnost o tom informovala ve své tiskové zprávě.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT