Polsko zaujímá jedno z posledních míst v Evropské unii ve spotřebě vína na osobu, ročně jsou to asi dva litry. Průměrný Čech vypije za rok asi 17 litrů vína a evropský průměr se pohybuje od 25 do 32 litrů.

Doposud bylo víno v Polsku nápojem pro výjimečné příležitosti. Jeho konzumenty byla úzce vymezená skupina znalců, lidí vzdělaných a movitých. "V poslední době však zejména ve velkých městech zavládla móda pít víno, a to hlavně mezi mladými lidmi," řekl Claudius Hilla ze společnosti Ambra, jedné z vinařských firem, která působí v Polsku. Poláci loni koupili 160 milionů lahví vína, což je o deset procent více než v roce 2005.

V polských hypermarketech lze koupit značky z celého světa. Přibývá firem, které víno prodávají přes internet. Protože však kultura pití vína se v zemi teprve tvoří, není jeho koupě levnou záležitostí. Lahev dobrého vína stojí stejně jako lahev luxusní vodky, okolo 40 zlotých (asi 300 korun).

V restauracích za dvě deci zaplatí zákazník od 14 do 25 zlotých (100 až 185 korun), nabídka je přitom omezena na červené a bílé.

Poláci chtějí více vědět o víně. Roste počet cestovních kanceláří, které nabízejí výlety do vinic. "Obyčejně připravujeme cesty pro 20 až 30 osob, ale těch, kteří by chtěli jet, je značně více než míst," uvedla Maria Wierczyńská z Wine Express Limited z Gdaňsku.

Nejznámější značkou v Polsku je bulharská Sophia. Roste prodej vín z Chile a Spojených států. Domácí vína prakticky neexistují. V Polsku je nyní asi 155 hektarů vinic, a to zejména na západě země v okolí městečka Zielona Góra. Ve vinařství pracuje zhruba 1900 osob.

S rostoucí spotřebou se otevírají v Polsku možnosti pro české a moravské vinaře. Polsko, které má 38 milionů obyvatel, jako čistý importér je podle vinařů perspektivním trhem. "I kdyby spotřeba vína vzrostla jen o jeden litr, znamená to možnost prodeje asi 350.000 hektolitrů vína. To je téměř polovina celé produkce České republiky," uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Výhodou českých vývozců je malá dopravní vzdálenost a to, že řada Poláků zná Moravu, protože přes ní míří na dovolenou na jih Evropy. Při obchodování s Polskem lze navíc navázat na historické tradice obchodu s vínem mezi oběma státy.

Vinařské firmy v Polsku přiznávají, že by bylo jednodušší propagovat víno, kdyby neexistoval zákaz jeho reklamy v televizi. Problémem podle českých vinařů může být to, že na rozdíl od ČR je v Polsku víno kvůli spotřební dani kolkováno. Dovozci tak musí spolupracovat s místním distributorem, který jim posílá kolky na lahve s vínem pro polský trh.