Autonehoda, zlomená ruka nebo následek řádění živlů. Podle průzkumu České asociace pojišťoven má vlastní zkušenosti s těmito událostmi 46 procent české populace.

Mimochodem průzkum České asociace pojišťoven také potvrdil, že většina klientů hodnotí průběh likvidace pojistné události jako bezproblémový a časově přiměřený.

Měla by to být čísla důvěryhodná, protože asociace je zájmovým a nezávislým sdružením 30 komerčních pojišťoven, jejichž podíl na českém trhu pojištění dosahuje 98 procent. Hájí nejenom zájmy pojišťoven, ale i jejich klientů.

Muži v čele

Častěji se pojistnou událostí zabývají muži. Zkušenost s likvidací pojistné události deklaruje 53 procent mužů a jen 38 procent žen.

Pozitivní je také fakt, že 56 procent respondentů průzkumu považuje vyřízení pojistné události také za nenáročné co do množství požadovaných dokladů a komunikace s pojišťovnou.

Z pohledu rozdílů mezi muži a ženami, kteří již někdy řešili pojistnou událost, odhalil průzkum výrazné rozdíly. Ženy se v administrativě orientují lépe a vyřízení likvidace považují za snazší než muži. Stejně tak je tomu u vnímání délky likvidace pojistné události. Za časově přiměřenou ji považuje vyšší procento žen než mužů.

Česká asociace pojišťoven uvádí, že většina lidí si zvládá vyřídit likvidaci pojistné události sama, a nemusí se tak obracet na nikoho jiného. Podle výsledků průzkumu je takových mužů 92 procent a žen 77 procent. V opačných případech jde především o jedince ve věku 18 až 30 let, kterým se o pojištění starají rodiče.

Zklamání. Čí vinou?

Průzkum zjišťoval i důvod zklamání zbývajících 32 procent respondentů, kteří mají negativní zkušenost s výší pojistného plnění nebo vyřízením pojistné události. Pro polovinu z nich je nespokojenost impulzem pro výpověď smlouvy a následnou změnu pojišťovny.

Přesně tak tomu bylo například i v příběhu klienta, který doplatil při nehodě na svoji nezkušenost, jak postupovat. U nezaviněné bouračky ho odchytil „lovec" nehod a ochotně nabídl odtah do servisu, což ve vypjaté situaci znělo jako dobrá nabídka. Auto se ovšem dostalo do servisu, který neměl smlouvu s pojišťovnou účastníka nehody, a tak přišel o kvalitní servis a služby. „Mateřská" pojišťovna mu v tomto případě odmítla škodu hradit. Ačkoliv se chyby dopustil klient, následně s pocitem zklamání pojišťovnu změnil.

Ale tato zkušenost ho poučila. V autě má nyní kontakt na svoji pojišťovnu, kterou by v podobném případě okamžitě kontaktoval.

To potvrzují i výsledky průzkumu asociace ne vždy za špatnou zkušenost odpovídá pojišťovna. Téměř třetina dotázaných přiznala, že své nespokojenosti napomohli tím, že pojistnou událost nahlásili špatně, nedodali odpovídající dokumenty, měli zastaralou smlouvu nebo jednoduše neměli pojištěné riziko, ke kterému se škoda vázala, aniž by o tom při uplatňování svého nároku věděli.

Časté chyby

„Časté chybování v hlášení škod potvrzují kromě účastníků průzkumu i odborníci z oddělení likvidací jednotlivých pojišťoven," uvedla Marcela Kotyrová, tisková mluvčí asociace. „Většinou se potýkají s neúplnými podklady, stěžují si, že klienti nereagují vůbec nebo opožděně na jejich výzvy, a zbytečně si tak průběh likvidace protahují," doplnila.

Kompletní dokumentace je však důležitá pro posouzení oprávněného nároku na pojistné plnění, případně k vyloučení podvodu. Ani ten totiž není české populaci cizí. S pokusem o pojistný podvod se ve svém okolí setkalo celých 16 procent tázaných. Postup vedoucí k úspěšnému vyřízení pojistné události je daný. Před nahlášením pojistné události je nutné zkontrolovat i správnost kontaktních údajů, případně identifikaci příjemce pojistného plnění. Formuláře je dobré vyplňovat čitelně a nesmí se zapomenout na podpisy.

Nesprávné vyplnění nebo nedodání požadovaných příloh má za následek prodloužení procesu likvidace a tím i výplaty pojistného plnění. Pokud se dokumentace nepředává osobně, je nutné ji zaslat doporučeně.

Jak postupovat při likvidaci škody

- U škod z pojištění motorových vozidel předejte pojišťovně správně a kompletně vyplněný záznam o nehodě (mít ho v autě!), včetně plánku, pořízené dokumentace, případně svědeckých výpovědí. Při vyplňování záznamu věnujte pozornost všem kolonkám a ještě před oddělením dokumentu se ujistěte, že je řádně podepsán na všech vyhotoveních. Po oddělení listů již není možné doplňovat další údaje, pokud nebyly propsány na všechna vyhotovení.

- Ke škodám na zdraví doložte vždy kompletní lékařskou dokumentaci originál lékařské zprávy, posudky a všechny další účty ze zdravotních zařízení.

- Pokud hlásíte škodu způsobenou vloupáním nebo krádeží, předejte pojišťovně kromě policejního protokolu také dokumentaci škody a účty, záruční listy nebo faktury. Průběh likvidace tak usnadníte.