V představách současné vlády Práva a spravedlnosti by letiště, k jehož výstavbě byl přijat loni speciální zákon, mělo znamenat pro Polsko podobný civilizační skok, jakými byly za předchozích kabinetů tisíce kilometrů nových dálnic. Vše za v přepočtu 340 miliard korun, z velké části z peněz EU.

„Základním cílem je uspokojit dopravní potřeby v příštích desetiletích, po roce 2030 a později,“ říká hlavní manažer projektu „centrálního letiště“ Piotr Malepszak.

Zatím se ale v místech nového letiště stále pasou krávy a obyvatelé Baranowa a okolních obcí, kde mají být terminály, rychlodráhy a nové dálnice, stále nevědí, co s nimi bude. V referendu se sice 82 procent obyvatel Baranowa proti letišti postavilo, ale zákon má větší sílu.

Souboj s Berlínem

Otazník visí nad tím, zda se letiště může vyplatit. Příští rok se má totiž po mnoha odkladech otevřít nové letiště v berlínském Schönefeldu s kapacitou 28 milionů pasažérů. Samotné Polsko podle odborníků naplnit kapacitu byť jen počátečních 45 milionů pasažérů nemá.

Největší současné polské Chopinovo letiště ve Varšavě odbaví ročně 17 milionů pasažérů. I když bylo nedávno modernizované a má se dál rozšiřovat, po otevření letiště Solidarita má být zavřeno.