„CNG zažívá celosvětově velký rozmach. Evropská unie počítá se 160 miliony eur (asi 4,4 miliardy Kč), které budou investovány do infrastruktury CNG stanic v EU," uvedl Pilskog. Dodal, že návrh směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva přímo nařizuje státům EU zajistit veřejně přístupnou infrastrukturu pro dodávku CNG s přesnými vzdálenostmi mezi čerpacími stanicemi, které umožní provoz vozidel na CNG na celém území EU, a určitého počtu čerpacích stanic umístěných v městských aglomeracích.

Spotřeba se může zvýšit až sedminásobně

Evropská plynárenská asociace Eurogas uvádí, že spotřeba CNG v Evropě se může do roku 2035 zvýšit až sedminásobně. Podle německé energetické agentury DENA vzrostla poptávka po CNG již loni v první polovině roku meziročně o 60 procent.

V ČR na stlačený zemní plyn jezdí více než 6700 vozů, největší vozové parky společností v Česku mají 500 až 700 CNG vozidel. CNG se stále více využívá v organizacích a firmách. Spotřeba CNG pro automobily se v loňském roce v Česku zvýšila meziročně o 44 procent na zhruba 22 milionů metrů krychlových. Za posledních pět let se ztrojnásobila.

Nejčastějším důvodem pořízení CNG vozidel je podle člena představenstva firmy E.ON Jiřího Šimka velké snížení nákladů na provoz. Cena CNG je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě.

Chybí plnící stanice

Problémem CNG je ale nedostatečně rozšířená síť veřejných plnicích stanic. V České republice je v provozu 52 veřejných plnicích stanic na CNG, v březnu zahájí provoz nejméně dvě další. Do konce letošního roku by mohlo být v ČR v provozu až 90 plnicích stanic.

Stlačený zemní plyn se používá jako motorové palivo místo benzinu, nafty nebo LPG. Vyrábí se stlačením zemního plynu v kompresních zařízeních.