Někteří obchodníci využívají takzvaných klamavých obchodních praktik, aby přiměli k nákupu co nejvíce zákazníků. 

Sleva až po zdražení 

„Pozor si zákazníci musejí dávat na falešné slevy. Kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu,“ říká ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. „Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik, a jsou tedy v rozporu se zákonem,“ upozorňuje Hekšová.  

Obchody také často využívají slogany jako „krach cen“ nebo slevy 80 %“. Když se ale na reklamu důkladně zadíváte, často před číslicí najdete malinkaté slovíčko „až“. Prodejci navíc slevy počítají ze svých interních „katalogových“ cen, i když se za ně zboží nikdy neprodávalo. Proto si vždy alespoň zběžně srovnejte ceny mezi několika obchody a pokud na falešnou slevu narazíte, neváhejte kontaktovat Českou obchodní inspekci. 

Nákupy v anonymním režimu 

Roli hrají i vaše osobní údaje. Obchodníci v internetovém prostoru čím dál více využívají osobní údaje a data o pohybu uživatelů na webu. „Proto je důležité věnovat pozornost upozorněním o zpracování osobních údajů a o používání cookies. Rovněž automaticky neudělujte souhlasy se zpracováním osobních údajů,“ upozorňuje Hekšová.  

Pokud obchodníci vědí, jaké produkty na internetu často vyhledáváte, mohou jejich cenu navýšit. Zabránit tomu lze jednoduše. Cenu ověřte v anonymním okně prohlížeče. V něm se totiž neukládají data o vašem uživatelském chování na internetu.

Záruka i na zlevněné zboží 

Můžete se setkat s také tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. To však není pravdivé. „Ať už zákazník nakoupí za jakoukoli cenu, vždy platí, že jej může reklamovat po dobu 24 měsíců od převzetí,“ potvrzuje ekonom Lukáš Kovanda z Trinity Bank. Výjimkou jsou pouze slevy poskytnuté individuálně na vadný kus. Prodejce však zákazníka musí o vadě informovat. 

Pozor si dejte také na akce typu X+1 zdarma. Obchodník může argumentovat, že záruka se vztahuje pouze na zaplacené zboží, a ne na darované. „Pokud však od sebe oba kusy zboží nelze odlišit, jedná se o množstevní slevu a zákazník může reklamovat každý kus zvlášť,“ vysvětluje Kovanda.  

Vždy si také ověřte, jestli e-shop nabízí možnost bezplatného vrácení zboží. Bez udání důvodu navíc nelze vrátit například zboží, které podléhá rychlé zkáze, například potraviny nebo květiny. Odborníci z dTestu proto radí každý nákup si předem dobře rozmyslet.