Ukazují to statistiky České kanceláře pojistitelů, která vyplácení následků takových nehod a následné vymáhání po vinícíchmána starosti.

Kancelář již za pět let své činnosti vyplatila přes 1,2 miliardy korun. Od nepojištěných viníků však vymohla pouhou čtvrtinu. Znamená to jediné: Tyto škody dotují ze svého pojištění řádní plátci, a to v průměru okolo stokoruny na jednoho.

Nevídaný úspěch

„My s tím poměrem nejsme spokojení, ale v Evropě je to považováno za nevídaný úspěch. Ve Velké Británii dostanou od viníků jedno procento,“ říká ředitel kanceláře Jakub Hradec.

Neplatiče by měly trestat dopravní odbory místních radnic. Ty podle zákona za jízdu bez povinného ručení mohou udělit až dvacetitisícovou pokutu. Ale příliš to nevyužívají. „Ročně jim nahlásíme přes tři sta tisíc hříšníků. Bohužel v zákoně už není zpětná vazba, takže nevíme, jak to dopadlo,“ říká Hradec.

Deník udělal průzkum a zjistil, že v Třebíči si pokutu odnesl pouze každý šestý nahlášený neplatič. Pracovníci dopravních odborů radnic tvrdí, že informace často nesedí. „Kancelář oznamuje pouze podezření a často se stane, že ten člověk například jen přechází mezi pojišťovnami,“ říká dopravního šéfodboru třebíčské radnice Karel Prokeš.

Naopak Hradec tvrdí, že vše předem konzultují s pojišťovnami. Achybovost nemůže být víc než dvě procenta.

Česká kancelář pojistitelů by neplatičům ráda učinila konec. Už prosadila do zákona, aby se maximální postihy zvýšily ze dvaceti tisíc korun na dvojnásobek. A také o padesátikorunovou pokutu za každý den, kdy bude auto bez povinného ručení. A doufá, že drastické pokuty donutí lidi platit pojistné.

Jenže to má háček. Ani současných dvacet tisíc úřady nevyužívají – nejčastěji dají pokutu mezi jedním a dvěma tisíci korun. „Bohužel i to je příčina toho, že počet nepojištěných aut neklesá,“ říká Hradec, který by přivítal, kdyby úřady byly přísnější.

Velké pokuty pro velké hříšníky

Ty to ale odmítají. „Ty velké pokuty si schováváme na opakované hříšníky či velké vozy. Jaké pokuty bych jim dal, kdybych dal dvacetitisícovou pokutu majiteli pionýra,“ argumentuje Prokeš.

Podobný problém neřešíme sami. V Británii bylo podle Hradce donedávna až sedm procent aut s nezaplaceným povinným ručením. Před dvěma lety tam úřady na neplatiče zahájily hon. „Policie neplatičům může zadržet vozidlo a v případě nezaplacení je prodat k zaplacení dluhu na pojistném. Jsou to desetitisíce aut ročně,“ říká Hradec.