Pavel Kučera dojížděl roky do zaměstnání v Rakovníku autem. Nyní nechává vůz většinou v garáži. „Pořídil jsem si elektrokoloběžku v době, kdy ceny benzinu atakovaly padesát korun za litr, což bylo neúnosné,“ vysvětlil muž.
Rozhodně není jediný. Obliba koloběžek s elektrickým pohonem v Česku a v celé Evropské unii roste. Oproti kolům jsou totiž skladné a rychlé. Dalším významným benefitem je, že kromě řízení není nutné vyvinout žádnou další fyzickou aktivitu. Jedná se tak o ekonomičtější variantu k motorovému skútru, navíc bez nutnosti platit povinné ručení.

To se brzy změní. Vláda schválila návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vycházející z takzvané Motorové směrnice EU. Novela by měla začít platit od 23. prosince a nově ukládá mít sjednané povinné ručení nejen pro ekoloběžky, ale i pro segwaye, zahradní traktory, sněžné skútry či motorová golfová vozítka.
Nehod přibývá
Hlavním důvodem zavedení povinného pojištění jsou přibývající kolize. Jen za posledních pět let vzrostl počet nehod koloběžek desetinásobně. V roce 2017 se stalo 23 nehod, z toho čtyři koloběžky měly elektrický pohon. V roce 2022 už policisté zaevidovali 239 nehod, přičemž u 166 těchto střetů se jednalo o e-koloběžku.
„Byla to jen otázka času, kdy kvůli rostoucímu počtu nehod s případným odškodněním pro poškozeného přijde Evropská unie s podobnou regulací a návrhem na efektivnější náhradu škody poškozeným,“ poznamenal ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Asociace rozhodnutí vítá. Povinné ručení bude fungovat na stejném principu jako u motorových vozidel. Odškodné už tak nebude vymáhat sám poškozený, od prosince se o to postará pojišťovna.
Drahé to nebude
Většina pojišťoven nabídky ještě nezveřejnila. Naopak Slavia pojišťovna ji nabízí už od loňského roku. „Produkt vyjde na 399 korun ročně,“ přiblížil mluvčí Slavia pojišťovny Václav Bálek.
Podobné částky budou nabízet pravděpodobně i další pojišťovací domy. „Vyšší cenu lze očekávat u vozidel provozovaných převážně na veřejně dostupných místech a s vyšší hmotností,“ sdělila mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.

Oproti motorovým vozům nebudou smlouvy vázané na registrační značku.
„Tato přibližovadla sice nemají SPZ, ale mají například výrobní čísla a podobně, podle kterých jsou identifikovatelná,“ upozornil mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek.
Povinnost povinného ručení se nevztahuje striktně na všechny stroje. Týká se těch, jejichž maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, nebo je vyšší než 14 km/h a zároveň váží více než 25 kilogramů.
Výjimku mají elektrokola. Důvodem je pouze doplňková funkce motoru; kolo se bez fyzické aktivity uživatele nerozjede a neudržuje konstantní rychlost. Stejně tak nemusí platit provozovatelé zahradních traktorů, pokud s ním nejezdí po silnici.