Do vyšších cen povinného ručení se podle tvrzení pojišťoven promítly především tři faktory. Paušální platby hasičům, odvody do Fondu zábrany škod a dopady nového občanského zákoníku.
Nové smlouvy povinného ručení zdražily už loni, a to o sedm procent.
Připomeňme si nedávný vývoj alespoň ve zkratce. Například v roce 2006 stálo povinné ručení průměrně 3953 korun. Výrazný pokles cen pak prodělalo v letech 2008 až 2012, kdy došlo ke snížení asi o třicet procent. Ještě loni dosahovala průměrná částka pojistky 2695 korun.
Není řidič jako řidič
Ceny stoupají, ovšem nikoliv plošně. Některé skupiny motoristů se mohou těšit dokonce i na pokles cen. Pojišťovny totiž ve srovnání s minulostí detailněji rozlišují zájemce o pojištění podle výkonu vozidla, věku pojištěné osoby a místa bydliště.
Dražší pojistku mohou čekat lidé do třiceti let, majitelé aut žijící ve velkých městech a řidiči malých aut s kubaturou do 1350 ccm. Pak také ti, v jejichž případě již někdy došlo ke škodné události.
A jak je to s bonusy? Nejvyšší sleva, kterou lze získat u povinného ručení, je samozřejmě sleva za jízdu bez nehod. V takovém případě vám například Wüstenrot u povinného ručení ProAuto již po dvou letech přizná třicetiprocentní bonus. Na maximální bonus ve výši šedesát procent má řidič nárok po deseti letech. Zmíněné povinné ručení je navíc možné ukončit kdykoliv a bez poplatků.
Hledat se vyplatí
Novým trendem v této oblasti je cenová fixace, tedy slib zachování stávajících cen po určitou dobu.
Řidiči mohou také využít velké konkurence a uzavřít zajímavější smlouvu s novým poskytovatelem těchto služeb. Zdražení tak může být ideálním impulsem pro přehodnocení nabídky a ke změně pojišťovny. Při hledání se přitom vždy vyplatí využít internetových srovnávačů.
Kritériem při výběru pojišťovny by měla být nejen cena a výše pojistných limitů, ale také rozsah nadstandardních druhů připojištění. V nabídkách narazíte například na krytí střetu se zvěří nebo na úrazové pojištění řidiče a přepravovaných osob. Časté je i pojištění skel, fixace ceny, poskytnutí náhradního auta a asistenční služby.
O zdražení povinného ručení by majitele vozidla měla pojišťovna informovat nejpozději dva měsíce před splatností pojistného za nové smluvní období. Pokud tak neučiní, smlouva plyne dále podle původních parametrů. V případě, že pojišťovna zašle informaci včas, případný nesouhlas je nutné vyjádřit do jednoho měsíce.
JIŘÍ PATÁK
Autor je ředitelem portálu Chytryhonza.cz.