Pondělí 1. ledna. Krátce před půl desátou večer dochází na silnici spojující Prahu s Hradcem Králové poblíž obce Kolaje na Nymbursku k tragické nehodě. 33letého muže na koloběžce srazil osobním autem padesátiletý řidič. I když zrovna projíždějící policejní hlídka začala hned s oživováním, muž zraněním nakonec podlehl. Stal se tak první letošní obětí dopravních nehod. Příčinu střetu policie vyšetřuje.

Novela zákona o povinném ručení pro elektrokoloběžky má chránit osoby, kterým jezdec způsobí újmu:

Elektrické koloběžky - Ilustrační foto
Povinné ručení pro e-koloběžky: Odkládá se na jaro a má stát pár stovek

Nehod s účastí koloběžek v Česku dramaticky přibývá. Jen za posledních pět let jejich počet vzrostl téměř dvacetkrát. Zatímco v roce 2017 se jich stalo 23 (ve čtyřech případech měla koloběžka elektrický pohon), za rok 2023 policisté evidují 499 dopravních nehod s účastí koloběžky. Ve 348 případech se jednalo o elektrokoloběžku. Při haváriích zemřeli čtyři řidiči, podle šetření dopravních policistů vlastní vinou.

„Chceme se i v letošním roce zaměřit na preventivní akce a připomenout, že jízda na koloběžkách má svá pravidla. Stejně tak se musí dodržovat pravidla silničního provozu,“ řekl první náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch.

Cena pojištění? Zřejmě pár stovek

Právě přibývající kolize s vážnými následky a následné vymáhání odškodného jsou hlavním důvodem zavedení povinného ručení. Novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vychází z takzvané Motorové směrnice EU. Platit by měla nejspíše od dubna letošního roku.

Novela nově ukládá mít sjednané povinné ručení nejen na e-koloběžky, ale i pro segwaye, zahradní traktory, sněžné skútry či motorová golfová vozítka. Povinné ručení u koloběžek bude fungovat na stejném principu, jako je tomu u motorových vozidel. Odškodné bude vymáhat pojišťovna, nikoliv poškozený.

Jezdci na rychlé koloběžce mohou ohrožovat chodce:

Elektrické koloběžky. Ilustrační snímek
Brázdí ulice i chodníky. Neukáznění jezdci na elektrokoloběžce ohrožují chodce

„Každý vidíme, že ve městech počet elektrokoloběžek vzrůstá, a to i s přispěním rozšiřujících se sdílených služeb, které poskytují jejich půjčení. Mnohem častější je nebezpečí srážky a tím pádem také riziko závažného poškození zdraví. Zde může být částka za odškodné až ve výši milionů korun,“ poznamenal ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Kolik budou majitelé koloběžek platit, není zatím úplně zřejmé. Většina pojišťoven nabídky ještě nemá připravené. Naopak Slavia pojišťovna nabízí pojištění od roku 2022. „Produkt vyjde na 399 korun ročně,“ sdělil její mluvčí Václav Bálek.

Zdroj: Youtube

Ceny v řádu stokorun za rok lze očekávat i od dalších pojišťoven. „Předpokládáme, že pojistné bude obdobné jako v případě malých motocyklů, kde se aktuální průměrné pojistné pohybuje zhruba na úrovni 250 korun za rok,“ uvedl mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa. Podobně reagovaly na dotazy i další oslovené pojišťovny.

Oproti motorovým vozům nebudou smlouvy vázané na registrační značku. „Tato přibližovadla sice nemají SPZ, ale mají například výrobní čísla a podobně, podle kterých jsou identifikovatelná,“ upozornil mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek.

Povinnost povinného ručení se nevztahuje striktně na všechny stroje. Týká se těch, jejichž maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, nebo je vyšší než 14 km/h a zároveň váží více než 25 kilogramů. Výjimku mají elektrokola. Důvodem je pouze doplňková funkce motoru; kolo se bez fyzické aktivity uživatele nerozjede a neudržuje konstantní rychlost. Stejně tak nemusí platit provozovatelé zahradních traktorů, pokud s ním nejezdí po silnici.