Ceny povinného ručení rostou sedmý měsíc v řadě. Podle odborníků je to zejména důsledek zdražování náhradních dílů, energií a práce. Vzhledem k pokračujícímu zdražování všech vstupů se očekává, že i ceny povinného ručení budou nadále růst.

„Nejistota na trzích se negativně odráží v ceně povinného ručení, které již několik měsíců po sobě setrvale roste. Řidiči by měli počítat s tím, že zdražování bude pravděpodobně pokračovat i v následujících měsících,“ upozornil analytik neživotního pojištění společnosti Broker Consulting Jiří Váchal.

Hodnota POVIndexu byla v březnu nejvyšší za poslední tři roky. Zatím ale stále nedosáhla na rekordní úroveň z počátku měření v roce 2019. V září 2019 byla průměrná cena povinného ručení 7716 korun. Naopak nejnižší byla v dubnu 2021, kdy činila 6329 korun.

Z povinného ručení řidiči hradí nejen škody na majetku, ale také újmy na zdraví
Řidiči na povinném ručení přeplácejí tisíce. U starších aut má cena klesnout

Hodnoty POVIndexu se regionálně liší, dlouhodobě jsou v Praze vyšší než ve zbytku země. Březnová hodnota indexu pro hlavní město je 7461 korun. V menších městech je povinné ručení zhruba o 1300 korun levnější. Broker Consulting uvádí jako příklad středočeský Benešov, kde březnová hodnota POVIndexu byla 6161 korun.

POVIndex společnosti Broker Consulting od svého počátku sleduje vývoj nákladů na povinné ručení pro řidiče bez historie, ať jde o nového řidiče nebo o řidiče, který donedávna užíval služební vozidlo. Broker Consulting POVIndex užívá odlišnou metodiku než například Česká kancelář pojistitelů.

Povinné ručení v ČR poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií. Pořízení povinného ručení je ze zákona povinné pro všechny majitele vozidel. Musí je mít každý dopravní prostředek, kterému byla přidělena registrační značka nebo technický průkaz.

Vedle povinného ručení se vinou vyšších cen náhradních dílů a práce zvyšují i ceny havarijního pojištění, upozornil portál Top-Pojištění.cz. Podle něj přitom pojišťovny při výměře pojistného zpravidla nezohledňují, že cena vozu v čase klesá. „V takových případech pak dle našich zkušeností mnoho řidičů zbytečně aktuálně přeplácí až čtyři tisíce korun,“ uvedl produktový specialista Top-Pojištění.cz Ondřej Vacek. Podle něj by bylo vhodné pojištění jednou za dva roky aktualizovat. Upozornil přitom na to, že nižší cenu zpravidla nabídne jiná pojišťovna než ta, u níž má řidič pojistku sjednanou, protože se snaží lákat nové zákazníky.