Čeká tedy motoristy zvýšení sazeb?

Přesný dopad uvedených faktorů zatím není schopen uvést nikdo, ale jisté je, že s vyšším pojistným musejí počítat především rizikoví řidiči. Tedy ti, co často způsobují nehody. Každý řidič je však jedinečný. I my se proto snažíme přistupovat ke každému individuálně. Při stanovení ceny vycházíme z detailního pohledu na řidiče. Ve spojení s důslednou kontrolou poskytnutého bonusu v seznamech České kanceláře pojistitelů maximálně zvýhodňujeme řidiče jezdící ohleduplně. Ti mohou ušetřit až sedmdesát procent.

Poslední roky v Česku ceny povinného ručení díky konkurenci klesaly. Proč pojišťovny v poslední době zdražily?

Za posledních šest let činil pokles v rámci celé republiky více než 26 procent. Takový vývoj se však nedal udržet dlouhodobě. Pokud by tento trend pokračoval, mohlo by se klidně stát, že škody nebude z čeho hradit.

Zmínil jste nový občanský zákoník. Jakým způsobem se promítl do pojištění aut?

Nový občanský zákoník přinesl motoristům možnost více zohlednit případnou nemajetkovou újmu. Předpokládané vyšší škody na straně jedné se však logicky musí projevit i na straně druhé. Postupná individuální úprava cen povinného ručení u smluv, které mají výročí po prvním lednu letošního roku, je v tomto kontextu logickým krokem. Především rizikoví řidiči, tedy ti, kteří často způsobují nehody, musejí počítat s výraznějším zvýšením. Téměř všech řidičů se od prvního ledna dotkla také zákonná povinnost pojišťoven odvádět tři procenta z pojistného do Fondu zábrany škod.

Máte už nějaký odhad vývoje cen pro další roky?

Zatím by to bylo věštění z křišťálové koule, zejména kvůli nepředvídatelným dopadům nové právní úpravy. Generali proto nabízí motoristům možnost v příštích třech letech jakékoli zvýšení cen zcela vyloučit. V období od 1. května 2014 do 31. srpna 2014 bude v prodeji náš nový produkt s názvem Komplet Plus. Každý motorista, který si sjedná toto pojištění a nezpůsobí škodu, bude mít záruku stejné výše pojistného po dobu tří let. Jeho uzavřením získá i další výhody jako například vyšší limity pojistného plnění, rozšířené asistenční služby, pojištění střetu se zvířetem či poškození vozidla hlodavci.

K čemu jsou dobré vyšší limity?

Samotní řidiči si to zpravidla neuvědomují, ale náklady na zdravotní péči jsou extrémně vysoké a pravděpodobně dál porostou. S tím, jak se zdokonaluje lékařská péče a mění legislativa, jsou nároky vyšší a je jich stále víc. Není neobvyklé, že desítky škod přesahují pět, deset, někdy i třicet milionů korun. Jsou i nehody, u nichž vzniklá škoda přesáhne i padesát milionů korun.

Nemluvě o nehodách v zahraničí, kdy nároky poškozených mohou být mnohonásobně vyšší.

PETR KOUTNÝ