„V porovnání s minulým rokem máme skoro dvojnásobný počet uchazečů,“ řekla Deníku mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Její slova potvrzují i zástupci konkurence. „Hlásí se k nám i zájemci z celé řady oborů, kterých se protipandemická opatření silně dotýkají. Například kuchaři, číšníci a barmani, ale i hudebníci, letušky nebo lektoři,“ uvedl mluvčí Penny Tomáš Kubík.

V uplynulém období navíc obchodní řetězce svým zaměstnancům zvýšily mzdy, mnozí z nich navíc na svých výplatních páskách měli ještě vyšší částky jako uznání za obtížný koronavirový rok. „Ve velké míře přikročily k tomu, že vyplácely větší či menší odměnu,“ potvrdila Deníku prezidentka Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb Renata Burianová.

Například v Penny si loni pokladní podle délky pracovního poměru přišli na 24 až 30 tisíc korun. „Za poslední čtyři roky jsme navýšili mzdy už pošesté,“ řekl Kubík. Někde zase šli cestou různých benefitů pro zaměstnance. „Jedním z nejoblíbenějších je desetiprocentní sleva na nákup veškerého zboží v našich hypermarketech včetně toho v akční nabídce,“ uvedla mluvčí Globusu Lutfia Volfová.

Bonusy za náročné měsíce

Některé řetězce také prodavačům vyplácely bonusy za měsíce, v nichž kvůli uzavřeným malým obchodům zažívaly největší nápor. „Zároveň jsme chránili nejzranitelnější skupiny našich zaměstnanců, kterými jsou kolegyně a kolegové starší 65 let, těhotné a zaměstnanci se sníženou imunitou, kterým by covid-19 mohl způsobit zdravotní komplikace,“ uvedl pro Deník mluvčí Tesca Václav Koukolíček. Těmto lidem firma raději nabídla placené volno.

Práce pokladních přesto není procházkou růžovým sadem, kvůli koronavirové krizi se navíc potýkají s novými obtížemi. „Hlavně řešíme různé provozní věci a to, že se stále mění různá pravidla, ale informace o změnách jsou nejednotné nebo nejasné,“ posteskla si odborářka Burianová. „Ty věci často postrádají logiku a prodavači nemohou sledovat každou tiskovou konferenci vlády. Ostatně při dvanáctihodinových směnách na to ani nemají čas,“ prohlásila.

Sami prodavači podle Burianové potvrzují, že zákazníci jejich nasazení v obtížné době vidí, a hodnotí je pozitivně. „Spousta lidí si uvědomila, že to byla podceňovaná profese, a nyní si prodavačů více váží,“ uzavírá Burianová.