Z dvaceti luxusních značek, které mají na evropských obchodních třídách nejvíce zastoupení, v českém hlavním městě chybí pouze tři – Bally, Giorgio Armani a Chanel.

Specifikem českého trhu také je, že luxusní značky zde budují vlastní obchody. „Pozice Prahy v rámci luxusního segmentu je v regionu střední a východní Evropy zcela jedinečná. Sedmnáct z dvaceti luxusních značek, které mají nejpočetnější zastoupení na evropských obchodních třídách, má v Praze vlastní obchod, takzvaný monobrand). Zbývající tři luxusní značky, které v Praze ještě svůj vlastní obchod neotevřely, jsou Chanel, Giorgio Armani a Bally," poznamenala senior analytička oddělení průzkumu trhu JLL Blanka Vačkova.

V ostatních zemích regionu vstupuje většina maloobchodníků na trh prostřednictvím nákupních center a teprve potom otvírají své první obchody na místních nákupních třídách, pokud se jim zde podaří zajistit vhodné prostory. „Výsledkem pak je, že tyto obchodní třídy zaostávají za nákupními centry. Jedinou výjimkou kromě Prahy je Budapešť a její nákupní ulice Andrássy a Váci," dodala vedoucí maloobchodního oddělení JLL pro CEE Beatrice Mouton.

Pařížská ulice: synonymum luxusu

Hlavními nákupními třídami, kde se soustředí nejvíce luxusních značek, jsou pražské ulice Pařížská a Na Příkopě a dolní polovina Václavského náměstí. Vůbec nejdražší ulicí z pohledu nájemného je ulice Na Příkopě, kde obchodníci za jeden metr čtvereční platí až 180 eur (zhruba 4950 korun) měsíčně. Nicméně v posledních letech se na ní dotáhla Pařížská ulice, která je známá jako synonymum luxusu.

Proč právě Praha je hlavním regionálním magnetem luxusních značek, vysvětluje vedoucí oddělení výzkumu realitního trhu JLL Ondřej Novotný. „Praha dosahuje jednu z nejvyšších hodnot HDP na jednoho obyvatele v rámci celé Evropy. Zároveň se jedná o zachovalé historické město s unikátními památkami, díky nimž je jednou z nejpopulárnějších turistických destinací na světě. Navíc zde existuje i silná lokální poptávka," vysvětlil Novotný.

Luxusním obchodníkům také nahrává pravidelný nárůst turistů, hlavně z Ruska a Číny. „Obě skupiny představují velmi důležitou skupinu pro obchodníky z Prahy. Číňani se zaměřují hlavně na luxusní zboží, jako například oblečení, hodinky či šperky. I proto mnoho obchodů v Pařížské ulici najímají čínské prodavače. Rusové naproti tomu mají zájem kromě luxusního zboží i o vyšší střední kategorii," podotkla Vačkova s tím, že Rusové se na tržbách od turistů mimo EU podílí až jednou polovinou.