Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha uvažuje o jedenáctimiliardovém úvěru na metro

Praha - Praha uvažuje o tom, že by si od Evropské investiční banky (EIB) půjčila až 11 miliard korun na výstavbu prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Zaznělo to v pondělí 31. října na jednání finančního výboru pražského zastupitelstva.

31.10.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Šimánek Vít

O tom, zda si Praha úvěr vezme, se rozhodne poté, co bude znám konečný návrh rozpočtu na příští rok. Z druhého čtení rozpočtu vyplynulo, že by Praze mohlo na krytí výdajů v příštím roce chybět až devět miliard korun. Problémy se splácením závazků má rovněž dopravní podnik.

Podle ředitelky odboru rozpočtu Zdeny Javornické město s EIB několik měsíců jednalo. „Pokud hlavní město Praha projeví zájem a bude chtít čerpat prostředky z EIB, jsou připraveni městu poskytnout úvěrový rámec ve výši 11 miliard korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let,“ uvedla na jednání výboru Javornická.

Úrok by činil zhruba dvě procenta, předčasné splacení by bylo možné po 18 letech. V případě úvěrového rámce přitom město nemusí z nabídnuté částky vyčerpat ani korunu a za poskytnutí této služby nic neplatí, dodala Javornická.

Hlavní město podle Javornické už jednou podobné služby využilo, a to na financování stavby metra C.

Primátor se chce nejdříve pokusit seškrtat výdaje města

Podle pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) je ale úvěr až poslední variantou řešení městského rozpočtu. Primátor se chce nejdříve pokusit seškrtat výdaje města. Současné zadlužení hlavního města činí podle předsedy finančního výboru a poslance Petra Hulinského (ČSSD) 26,1 miliardy ko­run.

Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola byla zahájena loni na jaře. Náklady na stavbu jsou podle primátorského náměstka Karla Březiny (ČSSD) v cenách roku 2008 odhadovány na zhruba 18,5 miliardy korun, při přepočtení k roku dokončení by měly činit asi 21,1 miliardy korun. Přes 280 milionů eur (asi sedm miliard korun) by měla Praha získat z evropských fondů, zbytek ale musí uhradit ze svého.

Kromě toho se Dopravní podnik hlavního města Prahy potýká se závazky, které vyplývají ze smluv na dodávku nových vozů metra, tramvají a autobusů. Podle Březiny by měl zhruba do roku 2020 uhradit 22,8 miliardy korun. „Všechny závazky byly schváleny vedením města. Město se k nim musí přihlásit a vyřešit je,“ řekl na jednání výboru Březina. Dopravní podnik městu navrhl, že by si na uhrazení nejbližších závazků vzal šestimiliardovou směnku s ručením města. To ale primátor Svoboda odmítá.

Problém se řeší už několik měsíců. Výbor dnes doporučil, aby vedení města vyřešilo tuto záležitost ještě před uzavření rozpočtu na rok 2012. Ten by mělo zastupitelstvo schválit zřejmě 15. prosince.

Autor: ČTK

31.10.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mezinárodní letiště v Atlantě
1

Nejrušnější letiště světa postihl výpadek proudu. Na místě uvázly tisíce lidí

Václav Havel na snímku fotografa Oldřicha Škáchy.
20 12

Uplynulo šest let od úmrtí Václava Havla. Připomene ho řada akcí

Formanova zdravice po 50 letech a heroinoví Makedonci: nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 16. až 17. prosince 2017.

EU nám chce zakázat spálené jídlo. Souhlasíte?

Na otázku Deníku odpověděl Jan Maryška, redaktor dTestu, a Marie Nejedlá, vedoucí Centra podpory veřejného zdraví při Státním zdravotním ústavu.  

V Praze chybí byty. Stavby brzdí byrokracie

/INFOGRAFIKA/ Katastrofálně nízká nabídka. Tak vidí příčiny raketového růstu cen nových bytů v metropoli analytikové i lidé z byznysu. Stupňují proto tlak na vedení Prahy, aby zrychlilo a zjednodušilo povolování staveb. Jinak náklady na bydlení dál porostou.

V Rakousku složí slib nová vláda, povede ji Kurz

Rakousko bude mít ode dneška novou vládu. Úřadu kancléře se dnes složením slibu do rukou rakouského prezidenta Alexandera Van der Bellena oficiálně ujme Sebastian Kurz. Na utvoření vládní koalice se na konci minulého týdne po téměř dvou měsících jednání dohodly Rakouská lidová strana (ÖVP) a protiimigrační Svobodná strana Rakouska (FPÖ).

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT