Ukazuje to každoročně vydávaná Ročenka dopravy, kterou sestavuje Technická správa komunikací. Podle ní dopravní výkon automobilů loni na území Prahy stoupl o 3,5 procenta, u veřejné dopravy o 2,5 procentního bodu.

Veřejná doprava v Praze však stále vede v podílu všech uskutečněných cest (celkem 49 procent), její podíl ale i přes zlevnění a posílení jízdních řádů neroste. Naopak aut po mírném poklesu v minulých letech už dva roky jezdí po městě více než v minulosti. Dosahují podílu 29 procent.

Počet cestujících snížily uzavírky metra

"V roce 2017 měly na vypočtené údaje zásadní vliv uzavírky a omezení stanic a vestibulů metra (Muzeum, Palmovka, Anděl, Skalka). Některé cesty se tudíž změnily, místo dvou cest metrem s přestupem na Muzeu mohli cestující volit třeba jednu přímou cestu tramvají okolo apod. Proto metro v přepočtu ročně má pokles, a přestože autobusy a tramvaje mají růst, celkově vychází mírný pokles," vysvětluje nižší počet cestujících Filip Drápal, mluvčí organizace ROPID, která plánuje pražskou MHD.

V metropoli přitom stoupl počet registrovaných aut o necelých padesát tisíc na 844 tisíc vozů. Částečně je ale statistika ovlivněna i tím, že se v Praze často registrují auta na leasing, která pak jezdí úplně jinde. Na jedno auto tak připadá 1,5 obyvatele.

"Toto číslo je jedno z největších v Evropě. Vzniká tak velký tlak na komunikační síť, což vyvolává potřebu dobudovat hromadnou dopravu tak, aby byla atraktivní i pro lidi jezdící nyní automobily," řekl Vladimír Kadlec, ředitel Úseku dopravního inženýrství TSK hl. m. Prahy. Průměrně jede v Praze každé auto obsazené 1,3 lidmi.

Špička se posunula

Zajímavá data ukazuje i porovnání v delším čase. Ranní špička se přesunula postupně z času mezi šestou a sedmou hodinou ranní na dobu mezi osmou a devátou hodinou. Současně se snižují rozdíly mezi dopravní špičkou a dobou, kdy jezdí nejméně aut jinými slovy doprava je silná průběžně po celý den.

Mírně silnější provoz je ve středu, čtvrtek a pátek oproti pondělí a úterý, v porovnání s jinými roky stoupl také podíl ledna a února na celkovém provozu. To je důsledek mírnějších zim.

Nejvíc aut na Barrrandovském mostě

Statistika ukazuje i vytíženost jednotlivých komunikací: nejvíce aut jezdí po Barrandovském mostě 142 tisíc denně. Nejvytíženějším tunelem byl pak loni Zlíchovský s 90 tisíci auty za den. Dejvický tunel v komplexu Blanka je těsně druhý.

Ve veřejné dopravě přitom loni počet cestujících mírně klesl: v rámci Pražské integrované dopravy na území Prahy z 1,278 miliardy cestujících na 1,261 miliardy. Dopravní výkon, tedy počet ujetých kilometrů, loni stoupl ze 181 na 185 milionů. Největší nárůst zaznamenala příměstská doprava, především zapojením dalších vlaků do systému Pražské integrované dopravy.