Praha je nejdražší destinací ve střední Evropě, a před Budapeští, Varšavou a Bratislavou si udržuje výrazný náskok. „Pražské nákupní třídy Na Příkopě, Václavské náměstí a luxusně orientovaná Pařížská si v rámci střední Evropy drží jednoznačný náskok. Konkurence mezi značkami udržuje nájemné na těchto adresách na dvoj až trojnásobku oproti dalším středoevropským lokalitám," uvedl vedoucí maloobchodního týmu Cushman & Wakefield pro ČR a SR Jan Kotrbáček.

„Díky saturaci špičkových adres a silnému zájmu o tyto lokality zaznamenáváme, kromě růstu nájemného, také tendenci rozšiřování světových obchodů do sousedních ulic jako Havířská, 28. října a na Národní třídu. Luxusní nákupní destinace Pařížské má patrný směr rozšíření do Široké, Železné a například Dlouhé," upozornil Jan Voslář z C&W.

Nájemné na hlavních nákupních ulicích Prahy se podle něj dnes pohybuje okolo dvou tisíc eur (54.700 Kč) za metr čtvereční ročně, je zde také patrný trend, že se tato úroveň bude dále zvyšovat. Hlavním důvodem je turistická atraktivita Prahy, složení značek maloobchodníků na těchto ulicích a s tím související výrazný zájem mateřských společností světových značek o otevření jejich vlajkového obchodu právě v Praze.

Luxusní značky

Mezi značky, které nedávno otevřely nebo plánují otevření svých reprezentativních obchodů v nejatraktiv­nějších lokalitách Prahy, patří podle studie například Berschka, Deichmann, Pandora, C&A, Tommy Hilfiger, z luxusních značek pak Jimmy Choo, Karen Milen nebo Tiffany&Co.

Celosvětově nejdražší ulicí je Causeway Bay v Hongkongu s ročním nájmem 24.983 eur (cca 683.000 Kč) za metr čtvereční, druhá je newyorská Pátá Avenue. Nejdražší evropskou a celosvětově třetí nejdražší nákupní ulicí je pařížská Champs Elysées. Za poslední rok vzrostlo nájemné na této adrese o téměř 40 procent na 13.225 eur (skoro 362.000 Kč) za metr čtvereční ročně. Paříž tak za sebou s výrazným náskokem nechala londýnskou New Bond Street, která je čtvrtou nejdražší destinací světa s nájmem 8666 eur (cca 237.000 Kč) za metr čtvereční ročně.

Studie Hlavní nákupní ulice světa vyšla poprvé v roce 1988. Tehdy se maloobchodní plochy pronajímaly nejdráž v New Yorku, následovány Mnichovem. Třetí příčka patřila Tokiu, čtvrtá byla Paříž a pátý Londýn. Studie nyní zahrnuje žebříček 334 nejprestiž­nějších nákupních destinací v 64 zemích světa.