„Harmonické soužití s blízkým okolím je pro nás důležité a vzhledem k narůstajícímu leteckému provozu je nutné využívat všechny možnosti, jak motivovat i naše partnery k odpovědnému přístupu k obyvatelům z okolí letiště,“ vysvětluje předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.

A motivační strategie přináší úspěch. „Za Letiště Praha je k tomu zároveň důležité dodat, že i přes narůstající počet odbavených cestujících v posledních letech nevykazujeme stejně rychlý nárůst počtu leteckých pohybů. Svědčí to o vzrůstajícím počtu větších letadel nasazovaných na letech do Prahy a o efektivnějším využívání sedačkových kapacit,“ říká Řehoř.

Modernizace flotily

„Dlouhodobě usilujeme o snižování hluku z provozu v celé naší síti. Kromě tohoto významného ocenění od Letiště Praha, které jsme dnes získali, nasazujeme také stále častěji nová letadla z naší flotily jak na krátké, tak dlouhé tratě, což povede ještě k dalšímu zlepšení. Nově jsme například do naší flotily zařadili 35 nových letadel typu Airbus A320 nebo A321neo, která jsou nejen tišší, ale také efektivnější ve spotřebě paliva,” řekl manažer vítězných aerolinek pro životní prostředí Andy Kershaw.

Křišťálovou trofej vítězi předali předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř a starosta Městské části Praha 6 Ondřej Kolář během setkání zástupců letiště se starosty okolních obcí a městských částí.

„Vítáme, že se dlouhodobě daří snižovat hlukovou zátěž jak pro obyvatele naší městské části, tak také okolních dotčených obcí, a to i přes stále vyšší počet letadel i pasažérů," řekl Kolář, podle kterého je ke zlepšení životního prostředí nutné vyřešit i pozemní spojení mezi městem a letištěm. 

Silná konkurence

Letošního ročníku soutěže, který byl již třináctým v řadě, se zúčastnilo deset dopravců, kteří na pražské letiště v letošním roce létali nejčastěji. Společnosti British Airways tak konkurovali velcí hráči v čele s předchozími vítězi EasyJet (2006, 2011 a 2017), KLM Royal Dutch Airlines (2008, 2014, 2015) či Aeroflot (2010, 2013). 

Soutěž každoročně probíhá v období, kdy je provoz na pražském letišti nejintenzivnější, tedy od 1. května do 31. října. „Pro vyhodnocení soutěže je využíván monitorovací systém leteckého hluku a letových tratí ANOMS9, který provádí měření nepřetržitě po celý rok. Zahrnuje 13 stacionárních a 2 mobilní měřící stanice, umístěné ve vybraných lokalitách v okolí letiště,“ vysvětluje mluvčí letiště Roman Pacvoň.

„Letiště Praha je dlouhodobě aktivní v oblasti ochrany životního prostředí a na základě pravidelných diskuzí se zastupiteli okolních lokalit se snaží hledat řešení ke spokojenému soužití. Také tato soutěž je jedním z efektivních nástrojů vedoucí ke společnému cíli,“ uzavírá Pacvoň.