Pražský okruh nabízí esenci všeho, co může brzdit výstavbu dopravní infrastruktury: spory o pozemky, hádky o ideální trasu, neexistující zásady územního rozvoje, protesty obcí i obyvatel nebo opakující se posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Mezitím trpí obyvatelé Prahy, přes kterou se valí těžká tranzitní doprava.

Nejnovější odhady Ředitelství silnic a dálnic kladou nyní dostavbu velkého pražského okruhu do roku 2029. Okruh se uzavře třináctikilometrovým úsekem Březiněves Satalice, kde nyní probíhají urputná jednání mezi dotčenými obcemi a ŘSD o podobu stavby. Silniční okruh kolem Prahy se staví od konce 70. let a dosud je hotovo z 82 plánovaných kilometrů necelých 40. Chybějí čtyři velké stavby (viz grafika).

Plánované úseky Pražského okruhu

Nejblíže k prvnímu rýpnutí do země je spojka Modletice Běchovice, která propojí dálnici D1, hradeckou D11 a libereckou D10. Měla by tak odvést tranzit z Jižní spojky a Štěrboholské radiály a ulevit především obyvatelům Spořilova. Spojka získala nedávno už podruhé kladné stanovisko v hodnocení vlivu stavby na okolí (EIA). První hodnocení EIA pozbylo platnosti, neboť bylo vypracováno podle starého zákona. I na tom je vidět, jak se příprava staveb protahuje.

Podmínkou je obchvat Běchovic a Úval

Jednou z podmínek ministerstva životního prostředí je nyní předchozí výstavba obchvatu Běchovic a Úval na kolínské silnici číslo 12. Optimistický předpoklad Ředitelství silnic a dálnic tak dnes odsouvá otevření spojky D1 s D11 na rok 2025, tedy na funkční období příštího prezidenta. Ani ten si ale nemusí „střihnout“, neboť stavba má stále odpůrce, například z řad majitelů pozemků, kteří se už obrátili na správní soud.

Mezitím pražský magistrát prosazuje zákaz vjezdu kamionů na Jižní spojku, o kterém bude v dubnu rozhodovat silniční úřad na ministerstvu dopravy. Pokud zákaz projde, kamiony budou muset hledat cesty přes obce v okolí Prahy.

Jak bude vypadat přemostění Vltavy?

Ještě o něco komplikovanější je situace na severu Prahy, kde chybějí tři úseky okruhu od Ruzyně po Satalice včetně přemostění Vltavy. „Nyní se zpracovává studie vedení trasy okruhu, trasa je vedena v koridoru platných zásad územního rozvoje hlavního města,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Zásadní potíž je ale u sousedů, neboť chybějí zásady územního rozvoje Středočeského kraje.

U Suchdola také ŘSD řeší vzhled mostu přes Vltavu, tedy především otázku, zda půjde o jednopodlažní či dvoupodlažní estakádu. Dvoupodlažní most přitom zvítězil v architektonické soutěži.

Největší potíže pak Ředitelství silnic a dálnic řeší u poslední stavby mezi Březiněvsí a Satalicemi, která celý okruh uzavře. Silničáři aktuálně jednají s obcemi a odlehlými pražskými částmi, které se tu za poslední desetiletí rozrostly o novou zástavbu až do blízkosti plánovaného okruhu. Obce proto prosazují vedení okruhu v tunelu, zatímco Ředitelství silnic a dálnic prosazuje pouze zanoření dálnice do terénu.

Příprava bude ještě dlouhá, optimistický předpoklad dokončení okruhu tak je rok 2029, tedy více než půlstoletí od zahájení stavby první části Slivenec Třebonice.