Tímto krokem by se měly vlekoucí se projekty trochu pohnout. Plány na dálniční obchvat metropole existovaly už před sto lety, kdy vznikla republika. Pražský okruh se pak začal budovat až na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století (první úsek mezi Slivencem a Třebonicemi byl otevřen v roce 1983) a ještě nyní chybí zhruba čtyřicet kilometrů - tedy polovina z celkové délky. Dostavba jižní části okruhu u Běchovic by měla začít za dva roky a severní část se začne stavět nejdříve v roce 2026.

„Další společnou otázkou ministerstva a vedení Prahy je vysokorychlostní železnice a její zapojení do pražského železničního uzlu. Podle Hřiba by memorandum mělo být potvrzením, že se jedná o strategické stavby, o kterých se bude dále jednat,“ píše s odkazem na agenturu ČTK web Pražský patriot.

Součástí memoranda ovšem nebude vnitřní silniční okruh ve městě. Městský okruh chce magistrát dokončit s pomocí státu, Praha o této stavbě bude jednat s premiérem Andrejem Babišem (ANO), který chce získat pozemky pro stavbu vládní čtvrti v Letňanech. Hřib a spol. poskytnutí parcel podmiňují právě státním příspěvkem na vnitřní okruh ve výši 40 miliard korun.

Pravidelná setkání

„Obě strany memoranda se také dohodly na pravidelných setkáních, která by se měla konat každého čtvrt roku. Schůzek se bude účastnit ministr dopravy a primátor, případně vybraní vrcholní zástupci obou stran. Jednání by měla zhodnotit postup v přípravách dopravních staveb,“ uvedl Pražský patriot.

Co se týče Pražského okruhu, tak nejblíže je zahájení stavby úseku 511, který spojí brněnskou dálnici D1 a hradeckou D11. V dalších částech jsou přípravy v méně pokročilé fázi - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nedávno u dalších dvou úseků zahájen proces vyhodnocení dopadů stavby na životní prostředí (EIA). Podle Pražského patriota u části okruhu u Veleni dosud proces EIA ani nezačal, ministerstvo musí ještě vyřešit některé technické vedení silnice.

Kremlík před novináři prohlásil, že k přípravě okruhu a dalších dopravních staveb by měla přispět také připravovaná novela zákona o urychlení dopravních staveb. Zrychlit by se měl především úřední proces před zahájením stavby. Novelu brzy projedná vláda.