„Přestože je Valentýn u nás především importován ze zahraničí a částečně jde i o jisté klišé z filmů, zdá se, že i v ČR se tento svátek etabloval. Z dlouhodobého hlediska jsou prodeje zboží a služeb spojených s Valentýnem stabilně rostoucí," uvedla ředitelka Slevomatu Marie Chytilová.

„Především o prsteny a spodní prádlo mají Češi před Valentýnem největší zájem, stejný jako v období před Vánoci," dodala obsahová ředitelka nákupního portálu Heureka.cz Alexandra Čermáková.

Hypermarkety Globus například registrují rostoucí poptávku po ručně dělaných valentýnských dortech. „Loni na Valentýna jsme jich prodali na 4000, letos budou prodeje zhruba o čtvrtinu vyšší, jak napovídají počty přijatých objednávek," uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Muži podle ní také více kupují květiny, především růže.

Prodej klenotů

Svátek sv. Valentýna ovlivňuje i prodeje klenotů. „V období těsně před Valentýnem pravidelně sledujeme nárůst zájmu. Nejvíce se prodávají prsteny, často jako snubní. Populární jsou také sady náušnic s náhrdelníkem z bílého zlata a diamantů," uvedl ředitel výroby klenotnictví ALO diamonds Ivo Weber.

Na Slevomatu je největší zájem o pobyty, ať už wellness nebo ty romantické v zámeckých hotelích. Na druhé příčce jsou romantické večeře a nejrůznější degustační menu.

„Naše prodejní statistiky ukazují, že svátek sv. Valentýna u Čechů již zdomácněl. Za posledních pět let rostou tržby týden před 14. únorem meziročně v průměru o několik desítek procent," uvedla Šárka Jakoubková z e-shopu Alza.cz. Mezi tradiční valentýnské dárky podle ní patří parfémy, šperky, romantické či erotické filmy a romány. Za dárky v těchto kategoriích lidé většinou utratí 500 až 1000 korun.

Svátek zamilovaných zvedá i prodeje zájezdů do evropských metropolí. Letos se podle údajů Student Agency české páry chystají oslavit Valentýna nejčastěji v Barceloně, Římě, Vídni, ale také v Krakově nebo Rize. Menší zájem než v předchozích letech je zatím naopak o eurovíkendy v Paříži.

Podle Evy Sedlmajerové z portálu Dovolena.cz na rozdíl od jiných národů ale Češi tento svátek příliš neprožívají a spíše využívají výhodných nabídek. „Některé hotely k této příležitosti nabízejí například pozornost na pokoj nebo speciální večeři, což klienti rádi využívají, a proto si naplánují dovolenou v tomto termínu," dodala.