Hlavní problém? Dopravci nestíhají pokrýt rychlý růst on-line trhu, prý mají nedostatek řidičů. 

Přitom během dvou nejsilnějších dnů letošní předvánoční sezony (12. a 13. prosince) zákazníci provedli více než milion objednávek. "Někdy docházelo k tomu, že depa některých přepravců byla přetížená. Dopad na zákazníky jsme eliminovali tím, že jsme vybírali jiné přepravce," uvedl ředitel logistiky Alza.cz Rudolf Žůrek.

Alza každý rok uskutečňuje tendr na dopravce. Žůrek připustil, že na základě tendru pro letošní rok některé změny v přepravních společnostech uskuteční.

Čtěte také: Provoz na poště stoupl v úterý o 70 procent na letošní rekord

Stížnosti na Českou poštu

Například Heureka.cz o těchto svátcích zaznamenala víc stížností na dopravce od zákazníků i samotných e-shopů než před rokem. "Nejčastěji na dobu dodání - velmi často docházelo ke zpoždění dodání zásilky i více než o 14 dní. Některá depa dopravců dokonce musela být kvůli přehlcení uzavřena," uvedl šéf zákaznického centra Heureky Jan Kriegel.

Stížnosti se ale podle něj nemnožily jen na jednoho či dva dopravce, ale týkaly se všech hráčů napříč celým trhem.

Naopak E-shop Zoot.cz už byl konkrétnější. Největší problémy evidoval u zásilek distribuovaných Českou poštou, kde přijal i nejvyšší počet stížností. "Ostatní balíkoví přepravci, které využíváme v ČR a na Slovensku, zvládli sezonu dobře," uvedla mluvčí Andrea Burgerová.

Čtěte také: Na poště podle odborů stávkovalo 1200 lidí, podle firmy desetina

Češi utratili 98 miliard

Datart registroval stížnosti jak na Českou poštu, tak DPD, šlo však vždy jen o regionální problémy. "Vždy záleželo na konkrétních depech, například DPD kolabovalo již tradičně depo Velké Přílepy," uvedla Iva Pavlousková z Datartu. Letos chce společnost nabídku dopravců jednak rozšiřovat, jednak chce také pokračovat ve zlepšování služeb, jako je například sobotní doručování.

S nedostatkem řidičů se před Vánoci potýkala i jedna z největších firem na trhu PPL. "Vlivem nedostatku pracovních kapacit jsme doručili 99,5 procenta všech zásilek. Nedostatek řidičů je v logistice dlouhodobá záležitost, ale není to pro nás momentálně aktuální téma. V současné chvíli máme kapacity naplněné a fungujeme ve zcela standardním režimu," řekl generální ředitel Petr Chvátal.

Češi loni utratili v českých internetových obchodech 98 miliard korun, meziročně o 21 procent více. Obrat trhu vzrostl i díky úspěšnému předvánočnímu období.