„Protože nejsou ještě všechny oblasti dostupné, není vše ještě dokonale zmapované. Toto jsou ale škody tam, kde jsme je mohli identifikovat," řekl Stanjura. Kompletní rovněž není součet škod na silnicích nižších kategorií, které spravují jednotlivé kraje. Ministerstvo dopravy má zatím k dispozici žádosti o dvě zálohové platby z Jihočeského a Středočeského kraje v celkové výši překračující 400 milionů korun. Jde ale pouze o zálohy na akutní stavební práce. Skutečný objem škod v obou krajích se pohybuje kolem jedné miliardy korun, doplnil šéf dopravního resortu.

Obcím a městům je ministerstvo dopravy připraveno na odstraňování škod poskytnout pomoc nejen finanční, ale i ve formě odborného posouzení míry poškozených dopravních staveb a ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže připravilo manuál, podle kterého by jednotlivé obce mohly v co nejrychlejší době vybírat firmy pro opravy poškozených silnic a tratí.

„Je nám jasné, že v současné chvíli jsou všichni ve stresu a nemá čas každý starosta koordinovat svůj postup s přesným zněním zákona o veřejných zakázkách," uvedl Stanjura s tím, že přesné manuály, podle kterých by měli starostové při tendrování oprav postupovat, se objeví na internetových stránkách ministerstva ještě během dneška.

Peníze na opravy

První peníze na opravy by měl úřad začít uvolňovat zkraje příštího týdne. K dispozici má zhruba 3,3 miliardy korun. V této částce je jednak 1,3 miliardová rezerva Státního fondu dopravní infrastruktury a dále dvě miliardy korun, které byly původně plánovány pro obnovu infrastruktury v rámci zvyšování konkurenceschop­nosti země a nyní mají být použity právě na opravy zatopené infrastruktury.

Celkem v Česku zůstávají podle Stanjury čtyři neprůjezdné železniční trati, které velká voda vážně poškodila. Úsek z Luk pod Medníkem – Senohraby se podle mluvčího správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského podařilo zprovoznit dnes krátce po poledni. Ještě během víkendu by se měla vrátit těžká kamionová doprava na dálniční most na D8 u Veltrus, který rozvodněná Vltava poškodila a vytvořila dutinu pod povrchem vozovky.

V roce 2002 povodně na dopravní infrastruktuře napáchaly podle Stanjury jen na území Prahy škody za 26 miliard korun. Ministerstvo dopravy proto doufá, že se i po opadnutí vody ukáže, že nápravná opatření nebudou muset být tak veliká jako před 11 lety a že nebudou vyžadovat vynaložení takového množství prostředků. Výše škod na infrastruktuře se ale bude v následujících dnech zpřesňovat.