Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předražené dálnice: dokončení potrvá 32 let

Praha /INFOGRAFIKA/ - Čeští řidiči se po kompletní dálniční síti svezou nejdříve za 32 let. A co je horší, daňové poplatníky to bude stát minimálně 520 miliard korun.S takovým zjištěním skončila hloubková revize, kterou Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) provedl na ministerstvu dopravy, Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a také Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Na paškál si kontroloři vzali 74 různě velkých staveb dálnic a rychlostních silnic.

6.8.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

Hlavní zjištění: podle NKÚ by se u nás dalo budovat komunikace až o pětinu levněji. Jen mezi lety 2008 a 2012 se mohlo ušetřit až 43 miliard korun. V porovnání se sousedním Německem je kilometr naší dálnice dražší dokonce 
o 27 procent.

Čím hůř, tím líp?

V Česku podle NKÚ neexistuje pořádná koncepce. Stavby se prodražují už výkupem pozemků a projektem. Jakmile se začne stavět, objevují se různé vícepráce a po dokončení je slabá kontrola.

Na to upozorňují i neziskové organizace. Fakt, že neexistuje koncepce či kontrola, je podle nich spíše záměr. „Nejde o to, že by úředníci neuměli vyrobit koncepci. U nás se vytváří prostor pro to, aby podmínky byly neprůhledné," kritizuje Martin Fadrný z Ekologického právního servisu, který se problematice dopravní infrastruktury dlouhodobě věnuje. „Těch třicet procent, 
o něž jsou naše dálnice dražší než ty německé, je cena za korupci," říká Fadrný. Podle něj je nutné pro nápravu udělat aspoň dvě základní věci. „Začít co nejdříve se zveřejňováním smluv na internetu včetně dovětků. Smlouva, která by se nezveřejnila, by nebyla platná," navrhuje Fadrný. Odvolává se přitom i na slovenskou zkušenost, kde tento krok podle někdejší premiérky Ivety Radičové snížil ceny až o třicet procent.

Druhou věcí je rychlé schválení zákona o úřednících, který by je měl konečně vymanit z vlivu politiků.

Podle Davida Čermáka, šéfa ŘSD, jehož úřad kontroloři také kritizovali, se v posledních měsících začíná situace měnit. Argumentuje třeba jihočeskou dálnicí D3. V prvním úseku Borek – Úsilné se stavělo za cenu 190 milionů za kilometr. Při druhém úseku mezi Veselí nad Lužnicí a Bošilcem dosáhla cena „jen" 116 milionů za kilometr. Šetřit peníze se daří i na opravě D1, kde firmy nabídly 
o 40 procent nižší cenu, než stát předpokládal. To je však opačný extrém, který může ohrozit kvalitu. Dopravní odborníci proto nabádají stát, aby zavedl i kritérium „bezpečné ceny".

Dálnice v Česku.

Autor: Jan Klička

6.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pohřeb Adolfa Klepše
1

Lidé se loučili s náčelníkem krkonošské Horské služby Adolfem Klepšem

Tomio Okamura
AKTUALIZOVÁNO
4 11

Na Facebooku má nejvíce fanoušků Okamura. Nejaktivnější je KSČM

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Zjistěte během několika málo vteřin, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Policie prodala věznici v Žacléři. Kupec je ale zahalen rouškou tajemství

Ledy povolily. Osud bývalé věznice v Žacléři, o němž státní orgány dlouho mlžily, se začíná pomalu rozkrývat. Totožnost i záměry nové majitelky Jaroslavy Dvořákové ale zůstávají nejasné.

AKTUALIZOVÁNO

Míchačka natlačila auto na dům. Tři domácnosti jsou bez plynu

Přehlédl, že u krajnice stojí zaparkované osobní auto. Řidič tatry do něj narazil a ještě ho natlačil na rodinný dům. Nehoda, která se stala v úterý krátce před polednem v Brankovicích na Vyškovsku, si vyžádala výjezd policie, hasičů, statika i energetiků. Bylo velkým štěstím, že se nikomu nic nestalo. Obyvatelka poničeného domu však musela stavení opustit.

AKTUALIZOVÁNO

Katalánská vláda prý Madridu neupřesní, zda vyhlásila nezávislost

Regionální kabinet v Katalánsku do čtvrtka španělské ústřední vládě neupřesní, zda vyhlásil, nebo nevyhlásil samostatnost autonomního území. Oznámil to dnes mluvčí kabinetu v Barceloně Jordi Turull. Madrid požaduje jasnou odpověď do tohoto čtvrtka. Pokud by se tak ze strany katalánské vlády nestalo, hrozí převzetím kontroly nad autonomním regionem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení