Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předváděcí akce se snaží obejít zákon. ČOI rozdala pokuty za 5,6 milionu

Praha - Zákazníci na předváděcích akcích stále mnohdy čelí nekalým obchodním praktikám. Jejich pořadatelé se snaží obejít zákon tím, že akce nenahlašují nebo je vydávají za degustace a ochutnávky, ale pak tam agresivně nabízejí zboží sporné kvality. Uvedla to dnes Česká obchodní inspekce (ČOI). Při více než 150 kontrolách od začátku července do konce září našla ČOI pochybení v téměř 90 procentech případů a uložila pokuty za 5,6 milionu.

12.11.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Stulír Drahomír

Inspekce současně upozornila, že tak vysoký podíl akcí, u nichž našla chyby, není přesným obrazem situace, protože se při kontrolách cíleně zaměřila na problémové firmy.

Český trh sice podle ČOI některé problematické společnosti opustily, ale jiné, mnohdy ještě problematičtější, je nahradily. Jejich praktiky jsou prý v některých ohledech ještě nebezpečnější. Lidi lákají třeba na předváděcí akce, kam je zve údajný spotřebitelský ombudsman, který jim pomůže domoci se spotřebitelských práv v souvislosti s dříve uzavřenými smlouvami. Slibováno je i vrácení přeplatku za dříve zakoupené předražené zboží. Podmínkou splnění tohoto slibu je ale to, že lidé musí uzavřít další smlouvu na "VIP kartu", která stojí desítky tisíc korun.

"Část prodávajících přesunula svoje aktivity přímo do domácností spotřebitelů, čímž je případná kontrola ještě více ztížená. Prodávající má možnost spotřebitele přesvědčovat o výhodách nabízeného produktu tak dlouho, až podlehne a podepíše smlouvu na zboží za desetitisíce. Odstoupit od smlouvy a získat zpět peníze se pak často neobejde bez problémů," upozornil ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Inspekce má od půlky ledna díky novele zákona o ochraně spotřebitele širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Za porušení zákona nyní prodávajícímu hrozí až pětimilionová pokuta.

Novela má omezit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vzhledem ke stejnojmennému filmovému dokumentu vžila přezdívka "šmejdi". Jde o situace, kdy firma zve spotřebitele na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, zpravidla pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků, zboží, jež je proti srovnatelným výrobkům v kamenných obchodech několikanásobně předražené. Stává se, že účastníci akcí jsou vystaveni i výhrůžkám.

Autor: ČTK

12.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
prezident Si Ťi-pching
10

Křesťané v Číně musí vyměnit Krista za prezidenta. Jinak přijdou o peníze

Karel Schwarzenberg
34 9

Zeman užívá návykové látky, míní Schwarzenberg

K mostu smrti se nikdo nezná. A nikdo na něj zatím nemůže

K mostu u marketu ve Zlíně-Prštném, ze kterého nedávno spadl mladý muž do Dřevnice a zabil se, se nikdo nezná. „Bohužel se muž pohyboval v místech, které jsou veřejnosti nepřístupné. Vede tudy totiž železniční vlečka,“ komentoval za Drážní úřad mluvčí Martin Novák.

Zfetovaný Němec na silnici a strom, kterého se majitel bál: nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 22. listopadu 2017.

Je tu další "zázračné" elektrické superauto. Stovku prý dá za 1,8 sekundy

Po představení šíleně rychlé Tesly Roadster by si člověk řekl, že kalifornský elektromobil nebude mít ještě hodně dlouho konkurenta. Podle mladé společnosti XING Mobility se to ovšem změní, plánuje totiž elektrický supersport s ještě úžasnějším zrychlením, který bude navíc možno využít na silnici i v terénu.

Cizinecká policie zajistila na Berounsku 37 nelegálů

/FOTOGALERIE/ Středočeská cizinecká policie při úterním zásahu na Berounsku zajistila další nelegální pracovníky. Letos je to už několikátá rozsáhlá kontrola firem a staveb v našem regionu. Tentokrát se vydali policisté spolu s Oblastním inspektorátem práce a policejními psovody do dvou firem na Berounsko a Benešovsko.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT