R43 se přezdívá Hitlerova dálnice, protože ji za nacistické okupace plánovali němečtí dopravní inženýři, kteří v té době patřili ve svém oboru ke světové špičce. Dosud ale na projekt nebyly peníze. Ministerstvo dopravy počítalo před dvěma roky za ministra Pavla Dobeše (VV) se zahájením stavby R43 nejdříve v roce 2025. Sobotka si netroufl odhadnout, kdy by výstavba mohla začít. Připomněl ale, že R43 patří pro jeho vládu k prioritám.

Nyní spojuje Brno a Svitavy místo R43 silnice I/43. Protíná centra mnoha obcí na Blanensku. Podle dopravních odborníků patří k nejproblema­tičtějším komunikacím na Moravě a kvůli častým tragickým dopravním nehodám se jí přezdívá silnice smrti. Denně po ní projede v obou směrech od 15.000 do 20.000 aut.

„Není ani tak problém ve financování jako v přípravě území na stavbu R43," řekl dnes premiér. Zdůraznil, že zbývá vyřešit to, kudy bude vedena v Brně a v okolí nedaleké Kuřimi. Na druhé straně starostové z Blanenska poukazují na to, že u nich se tyto spory nevedou, trasování silnice je jasné a může se stavět.

Sobotka chce, aby se Ředitelství silnic a dálnic začalo co nejdříve zabývat všemi stavebními projekty souvisejícími s R43 a zhodnotilo, nakolik jsou aktuální. Při další návštěvě jižní Moravy chce být o vývoji ve věci informován.