Výsledek je každopádně stejný: staré auto je za pár chvil novější a jeho cena vyšší.

Stáčení tachometru je problémem v celé Evropě, Česko nevyjímaje. Podle nové studie Asociace obchodu s ojetými automobily (AOOA) je aktuálně v Česku „stočeno“ 40 procent ojetin, přičemž jim průměrně zmizí  115 000 kilometrů.

Celkový počet stočených kilometrů dosahuje hodnoty 31 miliardy kilometrů. To je pro představu vzdálenost 207krát od Země ke Slunci. Výsledná hodnota podvodů loni podle AOOA loni atakovala částku šest miliard korun. Letos to bude obdobné.

Benzínová pumpa. Ilustrační foto.
Nafta zdražila, benzín zlevnil. Trh nahrává CNG

Každému stočenému autu průměrně „naroste“ cena o 22 500 korun. „Stáčení tachometrů zabrání zejména co nejvíce informací o historii vozidla. V ČR je mnoho komerčních služeb, např. www.zkontrolujsiauto.cz které kombinují data z pojišťoven a servisů. Tzn. auto s českým původem je v celku jednoduché prověřit i bez státu. Nejvíce podvodů se stáčením se děje při dovozu aut ze zahraničí,“ popisuje říká Jiří Grund, předseda AOOA. Německý autoklub ADAC loni uvedl, že v zemi je stočená každá třetí ojetina. I Němci odhadují škodu způsobenou stáčením na šest miliard, ovšem eur (asi 153 miliard korun). Německo je přitom hlavní trh, odkud se k nám ojetiny vozí „Až třetina vozidel, které mají deklarovaný původ v Německu, ve skutečnosti pochází z jiné země,“ popisuje Grund.

Jaké škody způsobuje 'úprava' kilometrů?Zdroj: DENÍK

Podle rozsudku Nejvyššího soudu z roku 2014 je u nás stáčení trestným činem pokud vznikne škoda vyšší než 5000 korun. Speciální zákon proti stáčení tachometrů končící Sobotkova vláda už nestihla připravit. Ministerstvo dopravy ale například spustilo web kotrolatachometru.cz, který využívá dat z STK. Třeba na Slovensku od loňska platí, že bazar, který prodá stočené auto, riskuje pokutu (v přepočtu) až půl milionu korun.

Vteřiny dne
Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Právě data z STK jsou zatím nejúčinnější zbraní. Ale fungují jen u aut od začátku registrovaných v ČR. „Bylo by dobré, kdyby stát propojil údaje o stavu kilometrů mezi databázemi české STK a ostatních zemí v EU,“ apeluje závěrem Grund. (jak)