Česko má totiž světový unikát. Bezpečné a rychlé autostrády dělí od dob socialismu do dvou kategorií – na dálnice a rychlostní silnice.
V zahraničí je přitom obvyklé jednodušší a pro řidiče výrazně přehlednější značení – kvalitní čtyřproudé komunikace jsou prostě dálnice.

„Když se loni objevily v novinách zprávy, že do konce roku budou rychlostní silnice převedeny na dálnice, byla to pro všechny řidiče dobrá zpráva. Jenže se nestalo nic a dvojí značení trvá dál,“ stěžuje si řidič Jaroslav Hlouštecký.

Města přicházejí o investice

Zatímco řidičům vadí zbytečný zmatek a složitá orientace, řada českých měst přichází kvůli značení dálnic o investice z ciziny a nová pracovní místa. V zahraničních mapách totiž s českou specialitou nepočítají, a rychlostní silnice jsou v nich značeny jako obyčejné komunikace. Přitom stejné silnice v Německu či Itálii by byly značeny jako dálnice.

Přejmenování rychlostních silnic na dálnice by proto přivítali starostové, pro je i ministerstvo dopravy. „Bude to určitě přínosné,“ řekl již před časem Deníku náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. Země by tak totiž získala přes tři stovky dálnic srovnatelných se zahraničím. Zatímco nyní má Česko zhruba 630 kilometrů, po převedení rychlostních silnic by jich byly asi 960 kilometrů.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se snaží naštvané šoféry uklidnit. „Tato změna je přeci jen složitější, než se původně zdálo, takže nepůjde uskutečnit během roku, jak jsme loni odhadovali. Některé praktické kroky, které jsme v posledních měsících udělali, však počítají s tím, že vývoj tímto směrem půjde,“ zmínil Jan Hoření z tiskového odboru ŘSD.

Přeznačit komunikace je problém

Ředitelství si například dalo zpracovat analýzu dovybavení současných i plánovaných rychlostních silnic středisky údržby a policie, které se osvědčily na dálnicích. Při stavbě některých nejnovějších rychlostních silnic se také do podzemí pod středovým dělícím pruhem ukládá spojovací infrastruktura používaná u dálnic.

ŘSD také prověřuje, zda nejvytíženější rychlostní silnice, jako například druhou autostrádu na Moravu mezi Hradcem Králové a Olomoucí, nepostaví s parametry dálnice. Tedy o šířce jednoho proudu 27,5 metru. Jinak by totiž nemusely zvládnout předpokládanou dopravní zátěž.

Pokud ministerstvo dopravy vyslyší přání řidičů, budou se rychlostní silnice na dálnice přejmenovávat zřejmě až po dokončení jednotlivých úseků. „Přeznačit silnice, které se teprve připravují nebo staví, je problém, protože ve všech dokumentech a povoleních je původní název. Pokud by se změnil, mohli by odpůrci jejich výstavby požadovat nové vyřízení všech povolení,“ dodal Hoření.