Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Končí příjmy z privatizace, fond dopravy hledá další zdroje

PRAHA - Státní fond dopravní infrastruktury hledá nové zdroje peněz, které by nahradily příjmy z privatizace. Na dopravní konferenci to dnes řekl ředitel fondu Pavel Švagr. Podle něj je možným řešením zvýšení podílu fondu na spotřební dani z pohonných hmot.

3.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Příjmy z privatizace se vyčerpají pravděpodobně v roce 2009; poté se očekává diskuze o další budoucnosti fondu. Příjmy z privatizace státního majetku byly v posledních letech nejvýznamnější položkou v rozpočtu fondu dopravy. Jenom v letech 2000 až 2006 dostal fond z privatizace 150 miliard korun. Z prodeje sedmi procent akcií ČEZ chce získat vláda pro fond 36 miliard také letos. "Privatizace však končí a neumím si představit, že fond vystačí s těmi příjmy, které má," řekl Švagr.

Rozpočet fondu na letošek je zhruba 60 miliard, dalších 12 miliard je určeno na předfinancování projektů hrazených z fondů EU a čtyři miliardy poskytnou úvěry od bank. Na léta 2008 a 2009 slíbilo ministerstvo financí fondu 50 miliard ročně, což se zdá Švagrovi málo. "Přitom vláda rozhodla o rozvoji nošovické průmyslové zóny, která si sama v následujících letech vyžádá přes 50 miliard," sdělil. Státu také hrozí, že kvůli nedostatku vlastních peněz nebude moci čerpat z fondů Evropské unie.

Evropské fondy totiž hradí výstavbu až dodatečně, takže je nutné ji nejdříve zaplatit z vlastních zdrojů. V rámci operačního programu Doprava může přitom ČR v následujících sedmi letech čerpat rekordních 161 miliard korun. To je zhruba 23 miliard ročně. Již nyní je ale jasné, že letos se částku vyčerpat nepodaří. Podle Švagra to bude letos pouze deset miliard. Zbylou částku bude sice moci stát čerpat následující rok, ovšem pouze v případě, že se mu podaří najít peníze na předfinancování projektů. Proto se nyní vedou jednání o úvěru 25 miliard korun od Evropské investiční banky. "Byl bych velmi rád, kdyby tento úvěr byl k jednání od roku 1. ledna 2008," řekl Švagr.

Nejlepším řešením, jak nahradit výpadek příjmů z privatizace, by podle Švagra bylo navýšení podílu fondu na spotřební dani z paliv. Fond nyní dostává zhruba devět procent z výnosu daně, což je asi 7,5 miliardy korun. Švagr chce postupně zvyšovat podíl až na 50 procent tak, aby příjem fondu z daně byl v roce 2010 přibližně 45 miliard korun. Podle Švagra je základní výhodou takového řešení stabilizace příjmů a možnost dlouhodobého plánování. Proti tomu postavil nejistotu ohledně výše příjmů ze státního rozpočtu, zvláště v době chystaných úsporných opatření. Dalším možným řešením neutěšené finanční situace může být spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tzv. projekty PPP. "Není zcela jisté, jak se budou tyto projekty promítat do státního rozpočtu, já chci, aby to šlo přes rozpočet SFDI," řekl Švagr. Příprava projektů však trvá zhruba tři roky.

Podle Švagra se dá od soukromých investorů očekávat od roku 2010 zhruba pět až šest miliard korun. Do roku 2020 by fond chtěl investovat do dopravní infrastruktury 1,5 bilionu korun. Z toho přes 80 miliard spolknou již zahájené nebo odsouhlasené stavby, dalších 440 miliard si vyžádají akce, s jejichž zahájením se počítá v následujících třech letech. Švagr se s odborníky shoduje, že roční investice do dopravní infrastruktury by měla být dohromady ze všech zdrojů minimálně 100 miliard korun. "O co méně prostředků budeme mít pod 100 miliard, o to déle budeme na prioritní projekty čekat," uzavřel Švagr svůj konferenční příspěvek.

3.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavol Rusko
1 7

Policie zatkla exšéfa Markízy Ruska. Prý plánoval vraždu na objednávku

Den po parlamentních volbách, 22. října, začala povolební vyjednávání ve Sněmovně v Praze. Faltýnek
1 56

Babiš: Faltýnek určitě nebude ve vládě

Nový adrenalinový rekord: 245 odvážlivců skočilo z mostu

/VIDEO/ Nový světový rekord v kategorii "hromadné skákání z mostu" dnes pokořili odvážlivci v brazilském Sao Paulu. V jeden okamžik seskočilo z mostu metodou bungee jumping 245 vyznavačů adrenalinu.

Politolog Zdeněk Zbořil předpokládá rozpad okamurovců

Co voliči volbami v Ústeckém kraji vzkázali politikům? Politolog Zdeněk Zbořil k drtivému vítězství hnutí ANO uvedl, že z výsledků voleb z Ústeckého kraje, podobně jako v celé ČR, cítí touhu občanů po zázraku.

Rath zavalil soud přívalem slov, předseda senátu je prý podjatý

V minulosti chodíval někdejší středočeský hejtman David Rath do jednací síně oholen, v pondělí se v budově Krajského soudu v Praze objevil s vousatou tváří – jinak se ale příliš mnoho nezměnilo.

Brusel provedl další razie. Zaměřil se na automobilky Volkswagen a Daimler

Evropská komise provedla v pondělí další inspekci v kancelářích německých automobilových koncernů Volkswagen a Daimler. Informovala o tom agentura Reuters. Stalo se tak kvůli podezření z kartelových dohod mezi německými automobilkami. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT