Nejčastějšími závadami, které kupující na svém voze odhalil, byly problémy s elektronikou (23 procent), nepřiznaná havárie vozu (12 procent) či závada na motoru (11 procent). Odhalené problémy byly kupujícímu kompenzovány v rámci záruky či smluvní reklamace jen ve čtyřech z deseti případů. Zbytek si náklady na opravu musel hradit sám.

Výše škody se počítá na desetitisíce

Výše škody se v 72 procentech případů pohybovala do 20 tisíc korun, ve 23 procentech případů do 50 tisíc korun. Vyšší sumu za opravy muselo vynaložit pět procent poškozených.

Podezření na takzvané přetočení tachometru uvedlo 15 procent kupujících, dalších 29 procent nemá jistotu, že jejich tachometr přetočený není. „Přestože průměrné stáří prodávaných ojetin klesá, mají kupující velké rezervy v prověřování servisní historie. Jako nejlépe prověřené lze považovat ojetiny prodávané ve značkových autobazarech či velkých dealerstvích, které umožňují i prohlídku vozu s vlastním automechanikem,“ uvedl předseda AOOA Jiří Grund.

Většina kupců původ vozu neprověřuje

Nezájem o prověřování servisní historie ojetého vozu přitom meziročně stoupá. Původ auta si v roce 2018 neprověřovalo 76 procent zákazníků, což je meziroční nárůst o tři procentní body. Ti, kteří se o původ zajímali, využili k jeho prověření zejména služby dostupné online. Třetina z nich využila pomoc nezávislého odborníka.

Mezi nejoblíbenější ojetiny patří Škoda, Volkswagen a Ford, přičemž nejčastějším místem prodeje je autobazar (38 procent), koupě od soukromé osoby (33 procent), koupě od autorizovaného dealera (15 procent), dovoz ze zahraničí (13 procent). Mezi tři nejzásadnější kritéria při výběru vozu patří cena, počet najetých km a rok výroby. O budoucí provozní náklady se zajímaly jen čtyři procenta kupujících.