Důvodem, jak tvrdí, byla nevyrovnaná kvalita. „Vždy jsem si kupoval raději Vyškovské pivo, přece jen je domácí. Ale pak jsme se i s přáteli shodli, že je kvalitativně jinde než dřív. Proto kupuji jiná, u kterých vím, že budou chutnat pokaždé stejně," zhodnotil třeba Vyškovan Marek Šťastný.

Nejen kvalita je to, co veřejnost dlouhodobě řeší. Mezi lidmi se dokonce v posledním roce objevily zvěsti, že pivovar končí. „Situace nebyla dobrá. V rekordních dobách produkoval přes 100 tisíc hektolitrů piva ročně. Když ho v roce 2011 přebíral nový nájemce, firma Czech Beverage Industry Company, byla jeho produkce několikanásobně menší. Byl to obrovský propad. Pivovar je ale stavěný na mnohem větší produkci, takže to začalo působit i ekonomické problémy," přiznal současný ředitel pivovaru, který nastoupil na pozici loni v listopadu, Roman Zapletal.

Následně se postupně obnovila i zaměstnanecká základna včetně obchodního ředitele a sládka. A nyní chce vedení zvýšit výrobu. „Aktuálně pivo nemá na Vyškovsku dobrý zvuk, jeho kvalita byla dlouhodobě nevyrovnaná. Dřív ho točila pomalu každá hospoda v okrese, teď je to podstatně méně," připustil Zapletal.

Jak ale tvrdí, kvalita se za poslední měsíce zvýšila, což potvrzují i zákazníci. „A to je dobrá pozice pro obrat k lepšímu," věří.

Jedním z těch, kdo na vyškovský zlatavý mok nezanevřel, byl Penzion a pohostinství U Kolejků. Ten ho točí nepřetržitě už od první republiky. „Na čepu máme jedenáctku. Je pravda, že problémy s pivem byly, ale poslední dobou se situace srovnala. Své zákazníky má, takže jsem nikdy neuvažoval, že bych ho přestal odebírat," řekl majitel pohostinství Pavel Kolejka.

Naopak v restauraci Kojál by lidé Vyškovské pivo hledali marně. „Obecně tam ale moc piva nevytočíme. Jiné je to v mých dalších podnicích na tribuně atletického stadionu ve Vyškově a v Ivanovicích na Hané. Byly doby, kdy bylo pivo opravdu nestabilní, ale to už je mnohem lepší. Například v hospodě u stadionu byla loňská sezona výborná," potvrdil majitel hospod Marek Gottwald.

Novinka

Nyní pivovar přichází s novinkou, kterou chce oslovit zákazníky, kteří přešli na jiné značky. Od loňského podzimu se zaměřil na vývoj nového piva vařeného takzvaným třírmutem. Jinými slovy to znamená, že se pivovar vrátil k ještě víc tradičnímu způsobu výroby.

Novinka dostala jméno Cechmistrovský Grunt. „Na trhu je teprve od začátku června. Reakce našich zákazníků nás ale velmi mile překvapily," je spokojený sládek Jakub Hájek.

Za pravdu mu dává Gottwald, který už novinku nabízí ve vyškovské hospodě U Březího hrocha. „Lidé rádi zkouší. Chutnalo jim, budu objednávat další," vzkázal.

Zájemci budou mít brzy možnost ochutnat i další novinku. Půjde o prémiový ležák, na jehož vývoji se podíleli i Vyškované. „O jeho podobě rozhodli naši zákazníci při dvoudenním testování v březnu v Pivovarské pivnici. Porovnávali dva vzorky, které byly označené pouze číslem, abychom zaručili objektivní volbu," doplnil obchodní ředitel pivovaru Roman Kotolan. Ani o původní značky však lidé nepřijdou, jak ujistil Zapletal.

Všechny změny se promítly i do nového loga, které bylo dokončené před několika dny. „Pivovar měl znak a zvlášť značku Vyškovské pivo. Proto jsme si nechali vytvořit logo, které navazuje na obojí, využívá část znaku a typ písma. Dominantní částí je slovo Vyškov, kam pivovar od roku 1680 patří," dodal Zapletal.