Čím je nárůst počtu incidentů způsoben, zatím dopravci nezjistili. České dráhy v březnu zavedly mimořádné kontroly strojvůdců. Podle podniku však nezjistily žádné systémové problémy, ve většině případů šlo o individuální selhání.

Počet zaznamenaných incidentů za letošní první tři měsíce je nejvyšší přinejmenším od roku 2015. V lednu inspekce řešila 111 incidentů, v únoru dalších 109. V březnu nehod i přes zintenzivnění kontrol ještě přibylo. Letošní březen byl nejbohatší měsíc na mimořádné události na železnici za posledních pět let. Nejčastějším přestupkem bylo projetí návěstidla na červenou.

I přes navýšení počtu incidentů se snížil počet usmrcených na železnici. Inspekce letos eviduje zatím 42 obětí, loni jich bylo ve stejném období o čtyři více. Více je naopak zraněných, kterých je oproti loňsku téměř jednou tolik, a to 67. Počet zraněných výrazně stoupl právě během března, kdy jich bylo 44.

Nová opatření

České dráhy zavedly kvůli nárůstu počtu incidentů na začátku března několik opatření. Vedle zintenzivnění kontrol strojvůdců dráhy pořídily také nové trenažéry, které by měly ověřit praktické dovednosti strojvůdců. Do budoucna plánují i rozšíření praktické výuky strojvůdců.

Dopravce také podpořil vznik kontrolního systému, který by monitoroval, zda strojvůdci místo odpočinku nejezdí u konkurence. Drážní úřad ve spolupráci s ministerstvem dopravy pracuje na vytvoření bodového systému, který by po vzoru bodového systému v silniční dopravě sankcionoval problémové strojvůdce.

K největším železničním nehodám uplynulých měsíců patří srážka dvou vlaků v Brně na hlavním nádraží, při které se zranilo 22 lidí. Na začátku března se vlaky srazily také u Ronova nad Doubravou, kde se zranilo šest lidí. Bez zranění se obešel incident na Vysočině, kde vlak ujel asi šest kilometrů bez strojvedoucího. Drážní inspekce tyto případy zatím vyšetřuje, výsledky by měly být za několik měsíců.