Náš zákazník, náš pán, říká letité heslo všech poctivých obchodníků. Ale v době krize by se k němu klidně mohl přidat malý dovětek: „všechno mu prodat nemusíme“.

Supermarkety a diskonty v Česku totiž v době krize přitvrzují podmínky pro prodej zboží ve slevových akcích a zavádí množstevní omezení.
V reklamních letácích se tak čím dál častěji objevují upozornění o „počtu kusů zboží na osobu a den“. Nejčastěji se to týká „dražších“ slev, například tvrdého alkoholu či kávy. Výjimkou ale nejsou množstevní omezení na mléko a další potraviny denní spotřeby.

Tvrdý boj

Velcí obchodníci chtějí předejít konkurenci menších, kteří hromadně skupují zboží z regálů a následně jej prodávají za dráž ve svých obchůdcích. Na druhou stranu to ale omezuje svobodný pocit zákazníka.

Míra restrikcí je přitom různá, většina diskontů omezuje prodej na šest kusů, supermarkety jsou odvážnější. „Jsme maloobchodním řetězcem, který nabízí služby občanům a ne podnikatelským subjektům. U vybraných druhů zboží zařazených do akčních nabídek platí, že si zákazník může koupit během jednoho nákupu maximálně 12 kusů od jednoho druhu výrobku,“ přibližuje mluvčí Tesco Eva Karasová.

„Důvodem je zamezit spekulativním nákupům a zajistit, aby mohli všichni zákazníci, kteří mají zájem o určitý výrobek, využít jeho výhodnou cenu,“ vysvětluje mluvčí.

Deník se pokusil kontaktovat také další řetězce, v jejichž nabídkách se objevuje omezení prodeje, jejich mluvčí ale na zaslané otázky do uzávěrky vůbec neodpověděli, nebo nezvedali telefon.

Omezovat počet prodaných kusů umožňuje řetězcům i zákon. Je plně na nich, jaké podmínky si u slevových akcí v letácích nastaví. Platí však pravidlo, že je musí dodržovat. „Obchodník může stanovit, že zboží se prodává jen do určitého počtu. Pokud to ale inzeruje v letáku, musí to dodržovat,“ řekl Deníku mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Tomáš Vozáb. „Nesmí se například stát, aby obchodník odmítal zákazníkovi prodat méně zboží než jaký je limit v letáku,“ upřesňuje Vozáb.

Neplatí to logicky v případě, kdy je zboží vyprodáno a není na skladě.

Omezení trhu?

I v rámci jednotlivých obchodníků ale na omezování nákupů platí různé názory. „Já osobně jsem proti jakémukoliv omezování nákupů a vnímám to skoro jako klamání zákazníka. Je mi jasné, že někteří lidé nakupují zboží za účelem dalšího prodeje, ale to už považuji za riziko obchodníka,“ říká například šéf družstevních prodejen Coop Zdeněk Juračka.

Podle něj je i sporné, zda jsou obchody vůbec schopny uhlídat, zda se jednotliví zákazníci nevrací k opakovaným nákupům. Ačkoliv to nechtějí oficiálně přiznat, většina s tím má vážné problémy.