Nějaké metody kontroly ale existují. Jedním z nich je kontrola zákazníků při předávání zboží.

„Některé e-shopy nabízejí možnost ověření totožnosti a věku prostřednictvím validovaného účtu MojeID. Takto lze problém vyřešit, ale pouze v případě, že se nejedná o zákazníky, kteří mají zájem o jednorázový, a především okamžitý nákup. Validace údajů přes tuto službu totiž trvá zhruba týden, a pokud někdo potřebuje vyřídit objednávku okamžitě, půjde nakoupit jinam. Je tedy otázka, do jaké míry se tento krok vyplatí a potencionální zákazníky to spíše neodradí,“ uvádí výkonný ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

I přes toto ověření se ale může stát, že alkohol v e-shopu nakoupí nezletilý – například pokud zadá údaje někoho jiného. Mnoho internetových obchodů navíc řeší otázku zletilosti pouze vyplněním čestného prohlášení, přičemž pravost zadaných následně nemůže nijak zkontrolovat.

Pro internetové obchody je tak optimálním způsobem smluvení speciálních podmínek s dopravci a zavedení kontrol prováděných prostřednictvím zaměstnanců dopravce při předávání zboží.

„Ze zákona je povinné kontrolovat věk zákazníka až při samotném prodeji, nikoli v okamžiku objednání. Skutečný prodej přitom vzniká až během předání zboží, proto se nám jako nejrozumnější řešení jeví zapojit do celého ověřovacího procesu dopravní společnosti, se kterými má daný e-shop smlouvu,“ říká uzavírá Uďan.

Okno s potvrzením, že každý, kdo vstupuje na webové stránky obchodu, je plnoletý, by mělo být samozřejmostí. Stoprocentní jistotu, že se zboží nedostane do nepovolaných rukou, však zaručí až fyzická kontrola osobního dokladu, a právě tu zajistí dopravce při předávání balíčku.

“Bohužel podle našich zkušeností má takto dopravu ošetřenu pouze třetina e-shopů s alkoholem. Podle nás jde přitom o nejjednodušší a zároveň nejlevnější řešení,” uzavírá Uďan.