Přes osmnáct procent celkových prodejů nových osobních aut tvořily v prvním pololetí vozy s bateriovým pohonem. Odbyt elektromobilů se zvýšil o polovinu na 1918 aut, naopak zájem o plug-in hybridy klesl o čtvrtinu na 1628 vozidel.

Nejprodávanější značkou hybridních aut zůstala Toyota s 3560 prodanými vozy, následuje Ford a BMW. „Poptávka po hybridních vozech stále rekordně roste. Aktuálně dokonce výrazně převyšuje nabídku. Prodeje omezují delší dodací lhůty, způsobené naplněnou kapacitou výrobních závodů a u některých značek i přetrvávající problémy v dodavatelských řetězcích," uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Příslušenství pro nabíjení elektroauta
Zelená jízda? Zájem o elektroauta v ČR brzdí ceny i nedostatek dobíjecích stanic

Klasický hybridní pohon bez vnějšího nabíjení staví dost na elektromotoru, který sám zvládne třeba popojíždění v kolonách. Výkon je podle expertů dostatečný na to, aby poháněl auto ustálenou rychlostí nebo i lehce zrychloval. Baterie se dobíjejí spalovacím motorem nebo rekuperací při brzdění.

Naproti tomu vozy se systémem plug-in hybrid musejí řidiči plně nabíjet. Obvykle z elektrické zásuvky. Při jízdě si pak vyberou spalovací jednotku nebo elektromotor, případně kombinují oba druhy pohonu.

Tankování pohonných hmot - Ilustrační foto
Rozdíl až sedm korun na litr benzínu. Stát opět pohrozil regulací marží

Například pro stále populárnější sdílené automobily je podle některých expertů v současnosti nejvhodnější právě hybridní pohon. „Pro plně elektrické automobily není v České republice dostatek dobíjecích stanic, proto z našeho pohledu nejsou pro carsharing tak vhodné. Pokud chce provozovatel co nejekologičtější řešení a jistotu dojezdu, pak je hybridní řešení ideální,“ sdělil ředitel firmy Anytime carsharing Milan Beutl.

Podle průzkumu, který si nechala zpracovat společnost ČSOB Leasing u agentury IPSOS, o nákupu elektromobilu v delším časovém horizontu uvažuje šestačtyřicet procent českých řidičů.