Za celý letošní rok odhaduje analytická firma PwC podle Vojtěcha Opleštila z automobilové expertní skupiny růst prodejů nových osobních aut o 20 procent na 230.000 vozů. „Domnívám se, že se současná emisní kauza se na prodejích za letošní rok neprojeví, protože se netýká stávající normy Euro 6, kterou nové vozy plní. Rozhodující pro zákazníka je spotřeba a cena paliva," doplnil tajemník svazu Pavel Tunkl.

Prodej nových aut v září, kdy aféra vypukla, vzrostl o 14 procent na 18.056 aut a byl slabší, než v předchozích měsících. Do srpna celkové prodeje meziročně rostly o procentní bod rychleji. Za zpomalením stojí pokles prodejů u značek z první desítky, jako jsou Hyundai, Kia, Opel nebo Ford. Naopak značky koncernu VW, kterých se týká aféra s obcházením emisí u dieselových vozů, rostly v tomto měsíci rychleji než trh, například Seat o 40 procent. Auta registrovaná v září ale zákazníci objednávali několik měsíců před tím.

Chcete nejlevnější pojištění? Využijte srovnání povinného ručení.

Za vedoucí Škodou Auto skončil na druhém místě Volkswagen s růstem o 36 procent na 18.120 prodaných aut. Třetí Hyundai zvýšil odbyt o pět procent na 14.436 vozů. Na dalších místech byly Ford a Dacia.

Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia se 17.761 vozy, následují Škoda Fabia se 14.880 auty a Rapid s prodejem 9106 vozů. Na dalších místech skončily VW Golf a Hyundai i30. Odbyt Fabie od začátku roku po náběhu nové generace stoupl o 110 procent.

Podle ředitele prodejní organizace Škody Auto v ČR Luboše Vlčka automobilka v září prodala 6200 aut a přijala 7700 objednávek na nové vozy.

Celkem 55 procent prodaných osobních aut mělo benzinový motor a 42 procent diesel, na zemní plyn bylo zhruba 1,2 procenta prodaných aut. Téměř 27 procent tvořily kombi, pětinový podíl měly hatchbacky a liftbacky. Vede nižší střední třída, s téměř 23 procenty se ale dotahují malé vozy, které již mají přes 20 procent.

Prodej lehkých užitkových aut stoupl o 28 procent na 11.762. Nejpro­dávanější byl Fiat s podílem 17 procent. Na druhém místě skončil Peugeot a třetí byl Ford.

Vzrostl prodej nákladních aut a autobusů

Registrace nákladních aut se zvýšily o 15 procent na 7518 vozů. První je Mercedes Benz s 1456 prodanými vozidly, následují MAN, DAF, Volvo a Scania. Tahače tvořily 59 procent trhu.

Prodej nových autobusů se zvýšil o 30 procent na 777 vozů. První je domácí značka SOR s 231 autobusy, následují Iveco Bus s 209 vozidly a Mercedes Benz s 89 vozy. Celkem 45 procent tvořily městské autobusy.

Po slabším začátku roku se k růstu vrátila kategorie motocyklů, která do září vykázala zvýšení prodeje o téměř pět procent na 15.149 strojů. První je Honda před Maxonem a Yamahou.