Celkově počet nových registrací osobních aut v zemích osmadvacítky v srpnu stoupl na 744.799 vozů. Srpen je vzhledem k dovoleným tradičně slabším prodejním měsícem. V červenci se poptávka meziročně zvýšila o 9,5 procenta.

Z jednotlivých automobilek zaznamenaly v srpnu vyšší poptávku především někteří japonští výrobci, německý výrobce luxusních aut BMW, Opel či skupina Fiat Chrysler Automobiles. Například automobilka BMW zvýšila prodej o 21,4 procenta. Opelu, který je evropskou divizí americké General Motors, stoupl počet nově registrovaných aut o 13,6 procenta.

Lídrem na unijním trhu byla s podílem 26,5 procenta skupina Volkswagen. Před rokem byl její podíl 28,1 procenta. Tržní podíl mladoboleslavské Škoda Auto, která je součástí německého koncernu, zůstal beze změn na úrovni 5,1 procenta.

Chcete nejlevnější pojištění? Využijte srovnání povinného ručení.

Podle analytiků má letos evropský trh našlápnuto k pozitivním výsledkům. „Pozitivní vývoj začíná být patrný i ve Francii a v Itálii, které se dlouho nemohly hnout ode dna. K dříve dosahovaným prodejům však mají tyto země ještě hodně daleko. Naproti tomu Velká Británie, Švédsko, Dánsko a ČR směřují k ročním historickým maximům," uvedl Petr Dufek z ČSOB. Podle něj jsou ale již nyní prodeje nad průměrem za posledních osm let a trh bude postupně ztrácet dynamiku.

„Otázkou je, jak se na automobilovém trhu podepíší opatření zaváděná v rámci tzv. uprchlické krize. Nové hraniční kontroly v rámci schengenského prostoru naruší fungování dodavatelského řetězce. Může docházet k nečekaným prodlením v dodávkách dílů některým automobilkám, a tedy i ke zpoždění výroby některých modelů. Něčeho podobného jsme byli už svědky v létě při dodávkách z kontinentální Evropy směřujících na britské ostrovy," dodal Jan Linhart z KPMG.

Česko by za celý letošní rok mohlo být podle Vojtěcha Opleštila z PwC mezi evropskými premianty s meziročním nárůstem o 20 až 25 procent.