Tržby prostřednictvím internetového prodeje a zásilkových služeb rostou dvouciferně od roku 2013, loni stouply o 21,5 procenta. Na podniky prodávající zboží prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby připadá asi pět procent celkových maloobchodních tržeb. Převážná část pochází z prodeje počítačového a komunikačního zařízení a potřeb pro domácnost. Nejmenší podíl na tržbách internetových obchodů mají potraviny, uvedla Marie Boušková z odboru statistky služeb ČSÚ.

Tržby za potraviny vzrostly od ledna do dubna meziročně o 5,6 procenta, nejvíce rostly v únoru a březnu. "Díky přestupnému roku byl únor o jeden den delší, což se projevilo v meziročním srovnání. Březnový růst ovlivnily velikonoční svátky, také Velký pátek byl poprvé státním svátkem. Domácnosti tak hojněji nakupovaly potraviny," řekla Boušková.

Tržby za nepotravinářské zboží se za první čtyři měsíce roku zvýšily o 6,4 procenta, za celý loňský rok o 7,4 procenta. Nejrychleji, o 8,4 procenta, rostl prodej pohonných hmot, který byl podpořen výrazným poklesem cen benzinu a nafty.

Více než 99,5 procenta tuzemských maloobchodních podniků vykazuje roční tržby do 100 milionů korun. Nicméně v 85 podnicích s tržbami nad jednu miliardu se loni uskutečnilo 54,5 procenta všech maloobchodních tržeb, upozornila vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ Jana Gotvaldová.

Růst maloobchodních tržeb v Česku byl za první čtvrtletí osmý nejvyšší mezi státy EU. Tržby se v ČR ve srovnání s unií (2,8 procenta) zvyšovaly téměř dvojnásobným tempem. Dvouciferný růst vykázaly Rumunsko a Lucembursko. Vyšší dynamiku než Česko měly i Irsko a Polsko. Na Slovensku tržby vzrostly o 1,1 procenta.