Letní pneumatiky oproti loňsku zlevnily v průměru o šest procent. Dá se předpokládat, že se nižší cena udrží?
Za letošním zlevňováním pneumatik stojí především snižování výrobních nákladů. Jednak poklesla cena jedné ze základních surovin – kaučuku, a zároveň se přesunula produkce do východních zemí. Svoji roli hraje i rostoucí tlak internetu. Porovnávače nutí prodejce držet ceny na nízké úrovni, aby byli konkurenceschopní.

Kdy je nejlepší čas na přezutí kol, je to právě v těchto dnech?
O přezutí na letní pneumatiky rozhoduje především předpověď počasí. Teploty by se měly dlouhodobě pohybovat nad 7 °C. Právě to je teplota, kdy zimní pneumatiky ztrácí své pozitivní vlastnosti. Podle aktuální předpovědi by mělo být přezutí na letní pneumatiky už bezpečné.

Z jakého důvodu by se v létě nemělo jezdit na zimních pneumatikách?
Jsou navržené pro nízké teploty a při vyšších své vlastnosti ztrácí. Hlavním problémem pak je nižší bezpečnost ve vyšších teplotách. Jedná se především o nižší přilnavost, která má za následek prodlužování brzdné dráhy. Zimní pneumatiky jsou při vyšších teplotách hlučnější a mají i horší jízdní vlastnosti. Další podstatnou nevýhodou je vyšší spotřeba paliva a rychlejší sjíždění dezénu způsobené použitím měkčí směsi při výrobě.

Prodejce pneumatik Jan Foltán.Existují i celoroční gumy, které se dají používat jak v létě, tak v zimě. Vyplatí se? Jakým řidičům byste je doporučil?
Výhodou celoročních pneumatik je cena. Mohou být kompromisem především pro řidiče, kteří autem jezdí zřídka. Celkově bych však celoroční pneumatiky příliš nedoporučoval. V létě mají totiž horší vlastnosti než letní pneumatiky a v zimě jsou zase méně bezpečné než zimní. Doporučit je nelze ani z hlediska spotřeby paliva. Navíc se rychleji opotřebovávají 
a mají tak kratší životnost.

Koupit sadu nových kol je nemalá investice, jak se mají řidiči o pneumatiky starat, aby jim vydržely co nejdéle?
Delší životnost zajistíte přizpůsobením stylu jízdy, agresivní způsob řízení ve stylu brzda plyn způsobuje jejich rychlejší opotřebení. Důležité je rovněž pravidelně kontrolovat správný tlak, aby nedocházelo k nepravidelnému opotřebení a nezvyšovalo se riziko defektu. Zároveň je potřebná i kontrola geometrie kol a vyvážení. V neposlední řadě je důležité i jejich správné uskladnění mimo sezonu. Pneumatiky by měly být po sezoně řádně očištěny a uskladněny na suchém, tmavém a chladném místě. Gumy na ráfcích se skladují ve sloupcích, pro pneumatiky bez ráfků je ideální poloha nastojato.

Podle čeho by se při koupi nových pneumatik měl zákazník rozhodovat? Jak v tomto pomáhají nově zavedené štítky?
Základním vodítkem je velký technický průkaz, kde jsou uvedeny údaje o rozměrech, indexu nosnosti a rychlosti pneumatik vhodných pro konkrétní vůz. Při rozhodování pak hraje roli, kolik řidič najezdí, jak rychle jezdí a za jakých podmínek. Štítky představují jen zjednodušený pohled. Nesledují důležité vlastnosti jako chování při aquaplaningu nebo brzdnou dráhu za sucha. Pro lepší představu o kvalitě konkrétní pneumatiky je proto vhodnější sledovat výsledky nezávislých testů.

Obujte své auto na léto.

KATEŘINA CIBOROVÁ